Lista specjalizacji w semestrze jesiennym w roku akademickim 2017/18 - kierunek Nauka do kwadratu w Warszawie


ŚMIECI – ZAGROŻENIE EKOLOGICZNE CZY SZANSA NA ZMIANY?
To główne zagadnienie wszystkich proponowanych poniżej specjalizacji w semestrze jesiennym:

1. Przyroda
2. Biznes na śmieciach
3. Kampania społeczna
4. Sztuka
5. Nowe technologie
6. Inżynieria środowiskowa
7. Aktorstwo

Foliowa torebka służy nam przeciętnie 12 minut. Potem ląduje w koszu. Przeliczając to przez liczbę osób, które każdego dnia mogą korzystać z takich torebek, otrzymujemy niewyobrażalnie wielką stertę odpadów. A przecież reklamówka to nie jedyny odpad, jaki każdego dnia trafia do kosza. Gdzie gromadzić taką górę odpadów? Jak spowolnić proces, który ma ogromny wpływ na jakość wody, którą pijemy, glebę, w której hodujemy „pyszne” warzywa i owoce? W dużej mierze to my sami i nasze wybory konsumenckie oraz nieekologiczne zachowania przyczyniają się do zaśmiecania świata. W związku z tym mamy realny wpływ na zmianę – wystarczy chcieć. W trakcie wybranej specjalizacji studenci będą mieli okazję zbadać, jak wygląda obecna sytuacja najbliższego środowiska, poszukać rozwiązań technologicznych i biznesowych, które mogą ją poprawić, a także za pomocą sztuki zwrócić uwagę innych osób na problem nadmiaru śmieci.

1. Przyroda - diagnozujemy problem nadmiaru śmieci i szukamy rozwiązań

Czy wiesz, że torby plastikowe zabijają 2 miliony zwierząt rocznie?

Studenci podczas zajęć spróbują zmierzyć się z problemem śmieci w naszym otoczeniu (zarówno bliższym, jak i dalszym). Zastanowią się, czy rzeczywiście żyjemy w zaśmieconym świecie i jak bardzo czyste są te miejsca, które przywykliśmy nazywać „łonem natury”. Poznają najbardziej niewiarygodne konsekwencje istnienia w przyrodzie śmieci i odpadów – zarówno tych materialnych, jak i innych: dźwiękowych czy elektromagnetycznych… Przeprowadzając szereg doświadczeń i obserwacji, odpowiedzą na wiele nurtujących pytań. Jaki problem może stanowić foliowa torebka w morzu? Czemu pisklęta albatrosa ciemnolicego giną z głodu, mając pełne żołądki? Dlaczego nietoperze wyniosły się ze strychu kościoła, który był ich domem przez kilkadziesiąt lat?

Prowadzący:

dr Maciej Fuszara

2. Biznes na śmieciach – zakładamy własny biznes

Czy wiesz, że na śmieciach można zarabiać spore pieniądze?

Podczas zajęć studenci dowiedzą się, czym są modele biznesowe, jak funkcjonują i w jaki sposób je tworzyć. Zapoznają się z zasadą tworzenia biznesplanu. Nauczą się też korzystać z narzędzi przydatnych podczas zakładania i prowadzenia własnej firmy. Przeanalizują cały proces powstawania firmy. Wezmą udział w warsztatach kreatywności, mających na celu stworzenie nowych produktów z odpadów. Poznają różnice pomiędzy recyclingiem a upcyclingiem. W efekcie założą własny biznes „na śmieciach”.

Prowadzący: Pracownicy Instytutu Naukowo-Doradczego Wings Bridge.

Marcin Darecki
Łukasz Lothammer


3. Kampania społeczna – wpływamy na świadomość ludzi, ratujemy Ziemię

Co sprawia, że kampania społeczna realizuje zamierzony cel?

Podczas zajęć studenci dowiedzą się, jak ograniczać produkcję śmieci, zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska oraz aktywnie przyczyniać się do poprawy jego stanu. Celem zajęć jest przygotowanie kampanii społecznej, podczas której uczestnicy podzielą się swoją wiedzą z innymi poprzez akcje uliczne czy też happeningi. Uczestnicy zajęć będą się nie tylko uczyć, ale też przekładać wiedzę na praktykę i zaangażowanie. Zajęcia rozszerzą wiedzę z zakresu PR i Marketingu oraz realizacji kampanii społecznych. Zdobyta wiedza zostanie wykorzystana do realizacji kampanii dotyczącej gospodarowania odpadami.

Prowadzący:

Julia Stańczyk

4. Sztuka - tworzymy instalacje z odpadów

Czy wiesz, że artysta może stworzyć dzieło sztuki ze wszystkiego, nawet ze śmieci?

W czasie cyklu zajęć studenci przeanalizują możliwości artysty w kształtowaniu i komentowaniu tematów związanych z ekologią – w szczególności z problematyką wykorzystania cywilizacyjnych produktów ubocznych, jakimi są śmieci. Zapoznają się z postawami twórczymi artystów zajmujących się sztuką recyklingową. Dowiedzą się o strategii upcyklingu – formie przetwarzania wtórnego odpadów, w wyniku którego powstają produkty o wartości wyższej niż przetwarzane surowce – w tym kontekście dzieła sztuki.
Uczestnicy zajęć podejmą również próbę wartościowania i segregowania przedmiotów z bliskiego otoczenia i wykorzystania ich w procesie twórczym. Zapoznają się częściowo z warsztatem artysty, samodzielnie zaprojektują i wykonają obiekty przestrzenne, które zaprezentują na wystawie końcowej.


Prowadzący:

Sylwia Caban

5. Nowe technologie – konstruujemy urządzenie inteligentnie zarządzające odpadami

Czy wiesz, że w Polsce tylko 13% odpadów podlega recyclingowi, a w całej Unii Europejskiej wynik ten sięga raptem 27%?

Studenci podczas cyklu zajęć poznają obecne techniki sortowania śmieci. Zgłębią własną wiedzę z zakresu recyclingu i nowych technologii. Zastanowią się, jak rozwój technologii może ułatwić przeciętnemu człowiekowi sortowanie odpadów, oraz spróbują znaleźć sposób na upowszechnienie recyclingu. Samodzielnie zaprojektują i skonstruują też inteligentne urządzenia zarządzające odpadami.

Prowadzący:

Michał Horka

6. Inżynieria środowiska – szukamy sposobów na pozyskiwanie energii z odpadów

Czy wiesz, że wiele surowców można przetworzyć w kreatywny sposób?

Podczas cyklu zajęć studenci zajmą się problemami związanymi z zaniedbywaniem środowiska naturalnego. Poruszą problemy ekologiczne oraz poznają sposoby przetwarzania odpadów, w tym baterii i akumulatorów. Samodzielnie przeprowadzą szereg doświadczeń, dzięki którym zrozumieją, w jak zaskakująco prosty sposób można pozyskiwać energię z odpadów. Poznają sposoby unieszkodliwiania odpadów i sami podejmą tego zadania. Zastanowią się także nad współczesnym wykorzystaniem odpadów jako konwencjonalnego paliwa.

Prowadzący:

dr Aldona Jelińska

7. Aktorstwo – artystycznie wyrażamy temat śmieci

Podczas cyklu zajęć studenci przedstawią temat śmieci w artystycznym wyrazie.

Dowiedzą się, jak odpowiednio interpretować tekst, pracować głosem oraz jak świadomie wykorzystywać gesty. Przejdą przez szereg zadań aktorskich. Doświadczą na własnej skórze, jak aktor pracuje nad kreacją postaci. Samodzielnie stworzą swoje kostiumy z przedmiotów, które są dla nich śmieciami. Efektem cyklu zajęć będzie prezentacja krótkich scen aktorskich.

Prowadząca:
Marta Sroka