Lista specjalizacji na rok 2018/19 - kierunek Mistrz i Uczeń w Krakowie


SPECJALIZACJE SPOŁECZNO-HUMANISTYCZNE:

1. Fotografia
2. Dziennikarstwo radiowe
3. Gry planszowe
4. Charakteryzacja
5. Animacja poklatkowa

1. Fotografia - chwytamy tę jedną, niepowtarzalną, decydującą sekundę

Czy wiesz, że obiektywem w ciele człowieka jest np. oko?

Studenci dowiedzą się, jakie obiektywy wybiera fotograf, gdy tworzy portret, a jakie, kiedy fotografuje architekturę. Podczas seminarium uczestnicy stworzą własną historię opowiedzianą za pomocą zdjęć. Pracując w plenerze i studiu fotograficznym, studenci nauczą się obserwować i kreować światło. Właściwie wykorzystane oświetlenie sprawi, że uczestnicy zajęć wykonają jeszcze bardziej profesjonalne, ale i klimatyczne zdjęcia. Po praktycznych zajęciach w laboratorium fotograficznym studenci nauczą się, jak zrobić odbitkę w ciemni fotograficznej.

Udział w zajęciach będzie dla studentów okazją do rozwijania zainteresowań fotograficznych. Cykl seminariów uświadomi uczestnikom, jak ważna jest rola fotografa - jego umiejętności i wrażliwość artystyczna. Efektem projektu będzie samodzielnie przygotowana przez studentów wystawa prac.

Uwaga: Na zajęcia student powinien przynosić cyfrowy aparat fotograficzny.

Prowadzący:
Michał Lichtański

2. Dziennikarstwo radiowe - trenujemy warsztat radiowca

Czy wiesz, że dziennikarz, żeby rzetelnie przygotować audycję, codziennie uczy się czegoś nowego o świecie?

Podczas seminariów studenci przeanalizują pracę dziennikarza radiowego i zobaczą jego miejsce pracy - siedzibę stacji radiowej. Poszukają również odpowiedzi na pytania, kim współcześnie jest dziennikarz i jaką pełni rolę społeczną.

W czasie cyklu zajęć uczestnicy nauczą się redagować krótkie wiadomości, a także ułożą program prawdziwego serwisu radiowego. Studenci sprawdzą w praktyce, czym jest wywiad i jak się go tworzy: sami zdecydują, kto będzie ich gościem, zaproszą wybraną osobę i przeprowadzą z nią rozmowę. Spotkanie zostanie zarejestrowane w formie nagrania audio, studenci stworzą także dokumentację fotograficzną z wizyty.

Dzięki udziałowi w zajęciach studenci rozwiną swoje zainteresowania i umiejętności z zakresu języka polskiego, dziennikarstwa, będą także doskonalić kompetencje społeczne.

Prowadzący: red. Łukasz Wojtusik

3. Gry planszowe - łączymy zabawę z historią

Czy wiesz, że każdego roku na świecie wydaje się ok. 4 tysięcy nowych gier? Ponad 300 z nich ma swoją premierę także w Polsce! Zyski z ich sprzedaży zaczynają przekraczać te generowane przez gry komputerowe!

Nowoczesne gry planszowe stają się jednym z najpopularniejszych hobby w Polsce. Gramy w gry przygodowe, ekonomiczne, strategiczne i logiczne. Budujemy w nich miasta, zarządzamy firmami, odkrywamy nieznane lądy, toczymy epickie bitwy i ratujemy świat przed kataklizmami. Może pora, by stworzyć własną grę?

Na seminarium studenci stworzą grę planszową, która będzie odnosiła się do przeszłości. Uczestnicy połączą historię Krakowa z ciekawą, wybraną przez siebie formą gry. Poznają gry planszowe, komputerowe, towarzyskie, zręcznościowe. Dowiedzą się, jakie są metody projektowania samej planszy, tworzenia postaci oraz strategii rozgrywki. Przygotują gry planszowe, a na zakończenie zajęć zorganizują dla rodziców turniej gier.

Zajęcia będą okazją do trenowania logicznego i strategicznego myślenia oraz kreatywnego rozwiązywania problemów. Studenci będą pracować zespołowo, projektować plansze oraz rekonstruować fakty historyczne.

Prowadzący: Łukasz Wrona

4. Charakteryzacja - sprawdzamy, jak zmienić swoje oblicze

Sztukę charakteryzacji doprowadzili do perfekcji aktorzy: Wincenty Rapacki (ojciec) i Krzysztof Kamiński. Geneza charakteryzacji wiąże się z maską używaną w teatrze greckim. Metodą pośrednią między maską a dzisiejszą charakteryzacją aktorską jest sposób malowania maski na twarzy, właściwy jeszcze obecnemu teatrowi chińskiemu.

Na zajęciach studenci wcielą się w rolę charakteryzatorów. Poznają rodzaje farb do teatralnej charakteryzacji i nauczą się z nimi pracować. Dowiedzą się, jak przygotować twarz pod makijaż, jakie są rodzaje charakteryzacji teatralnej i czym się różnią. Spróbują przy pomocy farb zmienić rysy twarzy i stać się podobnym do np. Azjaty lub osoby czarnoskórej. Uczestnicy zajęć poznają też tajniki tworzenia innych efektów - ran, sztucznej krwi, odrywającej się skóry czy smoczych łusek. Każdy student wykona samodzielnie charakteryzację wybranej twarzy, a następnie wykreuje i przedstawi etiudę teatralną, żeby nauczyć się “ożywiania” maski.

Na zakończenie specjalizacji uczestnicy zaproszą rodziców, bliskich i zaproponują im przemianę w konkretną postać za pomocą charakteryzacji.

Zajęcia będą okazją do poznania technik tworzenia charakteryzacji teatralnej oraz ”efektów specjalnych”. Uczestnicy nauczą się też podstawowych technik aktorskich, aby przedstawić swoją postać.

Prowadzący:
Alla Maslovskaya


5. Animacja poklatkowa - tworzymy film animowany

Słowo anime oznacza ożywiać - dlatego animacja to tworzenie świata, który zależy od naszej wyobraźni. Animacja to magia.

Studenci w trakcie cyklu zajęć stworzą krótkie filmy animowane w różnych technikach. Zapoznają się z przykładami filmowych animacji, porozmawiają o nich, a następnie, pracując w grupach, stworzą scenariusz filmu animowanego. Uczestnicy wspólnie zrealizują również film animowany z użyciem aparatów cyfrowych, kamer i specjalistycznego oprogramowania.

Dzięki udziałowi w zajęciach studenci poznają różnorodne techniki, jakie stosowane są w animacji - od klasycznej animacji rysunkowej (Disney), poprzez animacje 3D (Pixar), aż po przykłady animowanych efektów specjalnych (np. w filmach science fiction) czy grach komputerowych. Poznają też warsztat filmowca i nauczą się, jak samodzielnie ("w domu") zrobić krótką animację.

Prowadzący: dr hab. Robert Sowa z zespołem Katedry Animacji Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

SPECJALIZACJE PRZYRODNICZE:

1, Klonowanie roślin
2. Genetyka
3. Diagnostyka medyczna
4. Chemia sądowa

1. Klonowanie roślin - czyli jak produkuje się rośliny in vitro

Współczesny świat potrzebuje coraz większej ilości żywności. Czy naukowcy mogą sprawić, by produkcja roślin była bardziej efektywna?

W pierwszych wiekach naszej ery liczba ludności na świecie nie przekraczała 500 milionów. Obecnie liczbę ludzi na świecie szacuje się na około 7 miliardów, a w roku 2050 może być nas nawet 9 miliardów. Ludzkość będzie potrzebowała coraz większej ilości żywności. Areał ziemi przeznaczony pod uprawy na naszym globie jest jednak ograniczony. Czy rośliny można uprawiać w całkowicie sztucznych warunkach, bez ziemi czy słońca?

Studenci poznają, jak funkcjonuje laboratorium klonowania roślin, oraz ustalą jakie podstawowe związki chemiczne są potrzebne roślinom do ich prawidłowego wzrostu i rozwoju. Przygotują podłoże do hodowli roślin i samodzielnie założą kulturę in vitro. Czy z kawałków liści tytoniu uda się uzyskać całe rośliny lub ich organy? Studenci założą także "grządki" roślin warzywnych i ozdobnych na sztucznym podłożu. Dowiedzą się, jak długo roślina może żyć w takich warunkach oraz czy może zakwitnąć i zaowocować. Na ostatnich zajęciach studenci opowiedzą rodzicom o swojej pracy.

Proponowany cykl zajęć będzie okazją do poznania procesu rozwoju roślin w warunkach in vitro, wspólnej pracy zespołowej, ćwiczenia umiejętności obserwacji zachodzących procesów, przeprowadzania eksperymentu oraz interpretacji jego wyników.

Prowadzący:
dr inż. Agnieszka Kiełkowska

2. Genetyka – poznajemy geny i szukamy DNA

Znamy przepisy na idealne ciasto i smaczne potrawy. A jaki jest przepis na idealnego człowieka? I czy w ogóle istnieje?

Studenci dowiedzą się, czym są geny, i odkryją podstawowe zasady ich dziedziczenia. Poznają też organizację żywej komórki i odnajdą w niej materiał genetyczny. Podczas seminariów zapoznają się z technikami wykorzystywanymi w laboratorium genetycznym: izolacją DNA, testami hodowlanymi, analizą rodowodową, testem zgodności. Studenci przeprowadzą własne analizy rodowodów i odkryją pokrewieństwo między gatunkami zwierząt, stworzą własne modele komórki i nici DNA. Zdobytą wiedzę wykorzystają także w praktyce, izolując DNA z owoców.

Zajęcia wprowadzą studentów w podstawowe zagadnienia genetyki, pokażą jej zastosowanie w badaniach medycznych. Uczestnicy samodzielnie przekonają się, jak bardzo jest to dynamiczna i przyszłościowa dziedzina nauki.

W ramach cyklu spotkań projektowych studenci przygotują prezentację wyników swoich doświadczeń w pracy z DNA.

Prowadzący: mgr Igor Tomczyk, mgr Bernadetta Pawlicka

3. Diagnostyka medyczna – rozpoznajemy choroby nerek

Czy wiesz, że choroby nerek mogą być trudne do rozpoznania, mimo że dostępne są bardzo proste badania laboratoryjne, które mogą pomóc lekarzom w postawieniu diagnozy?

Studenci wcielą się w role młodych lekarzy i pracowników laboratorium medycznego. Celem zajęć będzie zdiagnozowanie pacjenta z chorobą nerek i przygotowanie raportu z wykonanych badań.

Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę dotyczącą chorób nerek i badań diagnostycznych. Poddadzą analizie przypadek pacjenta z chorobą nerki, postawią hipotezę, zlecą badania i sprawdzą, czy ich hipoteza była słuszna. Samodzielnie oznaczą stężenie kreatyniny w surowicy oraz białko w moczu.

Studenci zdobędą nie tylko wiedzę z zakresu funkcjonowania nerek, ale też przejdą przez proces logicznej analizy danych diagnostycznych, nauczą się stawiać hipotezę i wyciągać wnioski na podstawie wyników badań. Na koniec przedstawią rodzicom raport o stanie zdrowia pacjenta.

Prowadzący:
dr n. med. Paulina Dumnicka

4. Chemia sądowa - podążamy śladami przestępcy

Młoda kobieta? A może starszy mężczyzna? Kto popełnił przestępstwo? Czy do rozwiązania zagadki przydatny będzie chlorek żelaza (III), kwas etanowy czy też pył grafitowy?

Studenci, wcielając się w rolę chemików sądowych, podążą śladami przestępcy i rozwikłają zagadkę kryminalną. Czy pozostawiony odcisk palca należy do podejrzanego? Czy analiza czerwieni wargowej okaże się pomocna? A może znaleziona na miejscu zdarzenia filiżanka nie zawierała wyłącznie kawy?

Studenci, wyposażeni w odpowiednią wiedzę z zakresu chemii sądowej, staną twarzą w twarz z wieloma pytaniami. Czy odpowiedzi przybliżą ich do rozwiązania zagadki kryminalnej? W trakcie śledztwa uczestnicy będą korzystać z bogatego zasobu narzędzi chemika sądowego, np. daktyloskopii i ekspertyzy traseologicznej. Zdobędą też wiedzę z zakresu chromatografii i spektroskopii, badając zagadkowe ślady na miejscu zdarzenia. Zwieńczeniem ich pracy będzie rozwiązanie zagadki kryminalnej na podstawie syntezy wniosków.

Warsztaty rozwiną umiejętność logicznego myślenia, pracy zespołowej oraz zainspirują do zgłębiania wiedzy chemicznej. Studenci nauczą się integrować wiedzę chemiczną z matematyczną, fizyczną i biologiczną poprzez przygotowanie roztworów, wykonywanie prób chemicznych, odważanie różnych substancji oraz interpretację wyników analiz.

Prowadzący:
mgr Patryk Własiuk, mgr Aleksandra Pollap

SPECJALIZACJE TECHNOLOGICZNE:

1. Step by step
2. Robotyka
3. Cyberbezpieczeństwo
4. Programowanie aplikacji
5. Projektowanie gier

1. Step by step - zarządzamy jakością w firmie

Każdej firmie, niezależnie od wielkości, przyświecają te same cele: zadowolenie klienta, pracowników oraz rentowny zysk. Ich realizacja daje szansę na utrzymanie się na rynku oraz jest podstawą dalszego rozwoju. Najważniejsza jednak jest jakość produktów czy usług. Jak dbać o jakość w firmie, w której pracuje ponad 1000 osób?

Studenci wezmą udział w grze symulacyjnej, stworzą swoje przedsiębiorstwo i na podstawie zdobytych doświadczeń spróbują rozwiązać problemy, aby zadbać o jakość produktów. Nauczą się, jak odkrywać problemy wpływające na jakość oraz znajdą takie rozwiązania, które przywrócą pożądaną sprzedaż produktu.

Zajęcia wprowadzą w podstawy zarządzania jakością i ustalania priorytetów w firmie. Uczestnicy poznają metodologię QRQC, używaną w firmie VALEO. Studenci wezmą udział w procesie logicznej analizy problemów i rozwiązań, będą też trenować pracę zespołową.

Zajęcia odbywają się w firmie VALEO w Skawinie. Na miejsce można dojechać także komunikacją podmiejską z okolic Czerwonych Maków.

Prowadzący:
zespół pracowników VALEO

2. Robotyka – porozumiewamy się z maszyną

Studenci poznają prawa robotyki i sposoby wykorzystania maszyn, a także nauczą się poprawnie budować konstrukcje robotów z klocków Lego Mindstorms. Następnie zaprogramują zbudowane roboty, wykorzystując dedykowane do tego celu oprogramowanie. Do budowy robotów studenci wykorzystają m.in. czujniki odległości, dwa serwomotory i czujniki światła - Line Follower.

W trakcie cyklu zajęć studenci zdobędą wiedzę z zakresu mechaniki, matematyki i sensoryki. Poznają też podstawy programowania w języku tekstowym C. Zdobytą wiedzę i umiejętności zaprezentują podczas ostatniego spotkania, w czasie którego odbędzie się gra turniejowa pomiędzy robotami.

Zajęcia odbywają się tylko w semestrze letnim 2018/2019.

Prowadzący: Marek Grzesik KreaTech Kreatywni Technologicznie

3. Cyberbezpieczeństwo - tworzymy system szyfrowania wiadomości

We współczesnym świecie prywatność w sieci i cyberbezpieczeństwo to niezwykle istotne kwestie. Szyfrowanie i kodowanie to techniki wykorzystywane od wieków w celu zabezpieczenia korespondencji. Juliusz Cezar, komunikując się z podwładnymi, posługiwał się własną techniką zwaną dziś szyfrem Cezara. Z kolei polscy matematycy w czasie II wojny światowej przyczynili się do zwycięstwa poprzez złamanie niemieckiego szyfru Enigmy.

Podczas zajęć studenci nauczą się podstaw programowania stron WWW z wykorzystaniem technologii HTML, CSS i JavaScript. Dzięki temu stworzą własną aplikację pozwalającą na szyfrowanie i deszyfrowanie wiadomości tekstowych. Poznają też pojęcia wykorzystywane w codziennej pracy web developera oraz teorie i techniki szyfrowania danych wykorzystywane przez wieki.

Uczestnicy zajęć rozwiną umiejętność logicznego myślenia, poznają podstawy logiki oraz matematyki szyfrów.

Zajęcia przeznaczone są dla studentów, którzy pracowali już z co najmniej jednym dowolnym językiem programowania. Zajęcia odbywają się tylko w semestrze zimowym 2018/2019.

Prowadzący: Pracownicy firmy LuxOFT

4. Programowanie aplikacji - poznajemy język SCRATCH

Korzystanie z aplikacji to codzienny nawyk przeciętnego użytkownika. Użytkownicy z 10 krajów: Indii, Brazylii, Chin, Korei Południowej, Niemiec, USA, Francji, UK, Japonii i Meksyku, korzystali z średnio 30 aplikacji miesięcznie. Jak zaprogramować przydatną dla siebie aplikację?

Studenci stworzą prostą aplikację z animacją lub muzyką, posługując się językiem SCRATCH. W trakcie pracy poznają pojęcia takie jak “bloczki”, “duszki” czy “instrukcje”. Następnie podzielą aplikacje na poszczególne części, a każdą z nich zajmie się inny zespół studentów. Uczestnicy zajęć będą też programować bloczki i implementować je, a następnie łączyć poszczególne części aplikacji. Na zakończenie przetestują finalną aplikację.

Zajęcia będą uczyć podstaw programowania i zapoznają z rodzajami języków, skupiając się na języku SCRATCH. Pozwolą też rozwinąć kompetencje społeczne i nauczą pracy w grupie.

Uwaga:
Zajęcia wprowadzają podstawowe umiejętności programowania, dla osób, które nie miały żadnej styczności z programowaniem.

Prowadzący:
pracownicy IBM

5. Projektowanie gier - tworzymy mechanikę gry

Czy wiesz, że gry fabularne porównuje się z teatrem kukiełkowym, gdzie gracz to główny aktor, a projektant to scenarzysta, który kreuje świat - ustala zasady funkcjonowania rzeczywistości i tworzy przejrzystą narrację? Ta kreacja to właśnie mechanika gry.

Studenci zaprojektują własne gry bez użycia komputerów. Poznają historię narracyjnych gier komputerowych i odkryją sekret ich popularności. Jak stworzyć grę, która rozwija wiedzę i umiejętności użytkownika?

Studenci dowiedzą się, czym jest mechanika gry, a następnie przedstawią koncepcję własnej gry, przygotują prototypy i stworzą jej scenariusz. Przetestują swoje koncepcje, odgrywając sceny. Podzielą się zadaniami i będą odpowiedzialni za właściwe operowanie światłem, muzyką, scenerią czy postaciami. Uczestnicy zajęć sprawdzą też, jak audiowizualnie zaprezentować grę i jakie techniki specjalne są stosowane do wywoływania pożądanych wrażeń u odbiorców. Wzbogacą swoje prototypy o aspekty wizualne i nauczą się balansowania rozgrywką.

Zajęcia będą dla uczestników okazją do wcielenia w rolę projektanta gry, który przekazuje gotowy scenariusz i mechanikę gry programiście. Pomogą znaleźć klucz do sukcesu w branży sprzedaży gier.

Uwaga:
Studenci będą pracować analogowo z mechaniką gry, w trakcie projektu użyją komputerów do pracy z obrazem i dźwiękiem.

Prowadzący: Maciej Siwek