Lista specjalizacji w semestrze jesiennym w roku akademickim 2018/19 - kierunek Nauka do kwadratu w Krakowie


SOCIAL BALANCE - PROBLEM BADAWCZY WSZYSTKICH SPECJALIZACJI W SEMESTRZE JESIENNYM

Jak zachować równowagę pomiędzy aktywnością w portalach społecznościowych a życiem “w realu”? Jak dobrze korzystać z mediów społecznościowych?
Problem “życia w sieci” to nie tylko kwestia spędzania czasu w portalach i komunikatorach , takich jak Facebook, Instagram czy SnapChat. To także ich wpływ na nasze życie w realu. Media mówią nam, jak żyć: czym się pochwalić, jak się ubierać się, który sport uprawiać. To one kreują trend szczupłej sylwetki, iniciują mody żywieniowe i wpływają na styl mody młodzieżowej.
Jak zachować autonomię w podejmowaniu decyzji? Czy da się podążać za modami, a jednocześnie pozostać sobą, a nie osobą, którą ktoś chciał wykreować?
Social media to również narzędzia kreowania informacji - niejednokrotnie tzw. fake newsów. Większość ludzi nie jest świadoma, że skierowane do nich informacje są targetowane i co to oznacza dla użytkownika. Jak korzystać z social media? Skąd czerpać informacje na tematy, które nas interesują? Jak działać w zgodzie z sobą, a nie tylko z tym, co zasługuje na “like”? W specjalizacjach w I semestrze skupimy się na problemie SOCIAL BALANCE.

SPECJALIZACJE SPOŁECZNE, ARTYSTYCZNE:

1. Dziennikarstwo reportażowe
2. Sztuka współczesna
3. Kampanie w sieci

1. Dziennikarstwo reportażowe - uczymy się języka telewizji

W 1877 roku Julian Ochorowicz, polski psycholog, tworzy teoretyczne podstawy telewizji monochromatycznej, rozważając możliwości przekazywania obrazu złożonego z maleńkich punkcików. Skonstruowana przez niego kamera przekazywała sygnał pękiem kabli do ekranu zbudowanego z żarówek. Ale dopiero w 1952 roku ma miejsce transmisja pierwszego oficjalnego programu telewizyjnego w Polsce, którym było studio wyborcze przed wyborami do Sejmu PRL. Obecnie telewizja ma bardzo różnorodne oblicza, a potencjalny odbiorca może korzystać z oferty nawet kilkuset kanałów.
W trakcie seminarium z dziennikarstwa telewizyjnego studenci przygotują kilkuminutowy film dotyczący zachowania równowagi między życiem w sieci i w realu. Wybiorą, czy skupią się na określeniu przyczyn problemu, czy poszukiwaniu rozwiązań. Poznają tajniki dziennikarstwa telewizyjnego i etapy pracy nad materiałem reportażowym. Nagrają materiał audiowizualny, zawierający wywiady z ekspertami oraz sondę uliczną, po czym zmontują gotowy film przy użyciu profesjonalnego programu do montażu obrazu i dźwięku Final Cut Pro.

Zajęcia będą okazją do poznania pracy reportera telewizyjnego i montażysty. Pozwolą ćwiczyć niełatwą sztukę przeprowadzania wywiadów.

Prowadzący: mgr Krzysztof Nowak, opiekun UJOT TV

2. Sztuka współczesna - wyrażamy swoje zdanie za pomocą działań artystycznych

Oprócz galerii czy przestrzeni publicznych, jednym z miejsc, gdzie sztuka może być prezentowana i rozprzestrzeniania, jest sieć internetowa.

Jak wygląda net art, czyli sztuka internetu? Studenci zagłębią się w “odmęty” internetu i mediów społecznościowych w poszukiwaniu sztuki. Sprawdzą, czy w social mediach możemy znaleźć omawiane techniki. Spróbują też znaleźć odpowiedź na pytanie “gnębiące” krytyków - czy dzieła prezentowane w internecie to jeszcze ciągle sztuka? W trakcie cyklu seminariów uczestnicy poznają techniki mieszane działań artystycznych: instalację, kolaż, ambalaż i site specific. Będą bawić się formą, różnymi materiałami, słowem, obrazem, dźwiękiem. Porozmawiają na ten temat, a następnie podejmą działania artystyczne w każdej z technik. Na ostatnim spotkaniu studenci przygotują wernisaż i zaprezentują swoje prace zaproszonym gościom. Za pomocą sztuki konceptualnej i kolażu wyrażą też swoje zdanie na temat social balance.

Zajęcia uwrażliwią studentów na odbiór sztuki, pozwolą poznać różne środki wyrazu w sztuce i zainspirują do wyrażania swoich emocji poprzez działania artystyczne.

Prowadzący: Malwina Wójcik

3. Kampanie w sieci - sprawdzamy, jak mądrze kupować w trosce o innych i środowisko

Czy znasz wszystkie oblicza internetu? Z jednej strony to skarbnica wiedzy i informacji, z drugiej - “śmietnisko” agresywnych reklam. Czy to, że często wyświetla ci się reklama określonej marki, jest tylko przypadkiem czy celowym działaniem marketingowców?

Podczas zajęć studenci dowiedzą się, jak internet może wpływać na ich opinie za pomocą reklam AdWords czy marketingu szeptanego. Sprawdzą, czy na forach internetowych można znaleźć wartościowe opinie, czy to kolejne narzędzie sprzedaży. Uczestnicy zajęć spotkają się też z przedstawicielami takich organizacji jak FairTrade czy Kupuj Odpowiedzialnie i wspólnie zastanowią się, czy wszystkie produkty z reklam są produkowane w trosce o ludzi z innych części świata i środowisko.
Studenci, pracując zespołowo, przeprowadzą kampanię w sieci promującą konkretny produkt marki odpowiedzialnej społecznie. Wykorzystają do tego media społecznościowe oraz strony internetowe. Sami zdecydują, czy stworzą stronę www, czy skorzystają z narzędzi mediów społecznościowych.

W trakcie zajęć studenci zdobędą wiedzę z zakresu marketingu internetowego, sposobów promocji produktów w sieci oraz mechanizmu algorytmów Googla wykorzystywanych w sprzedaży. W połączeniu ze znajomością zagadnienia fair trade da im to możliwość dokonywania bardziej świadomych zakupów oraz rozpoznawania wartościowych marek. Studenci na zajęciach opracują też materiały niezbędne do realizacji kampanii marketingowej.

Prowadzący: Danuta Sztuba

SPECJALIZACJE PRZYRODNICZE:

1. Chemia analityczna
2. Neuronauka i neuropsychologia
3. Mody żywieniowe

1. Chemia analityczna - sprawdzamy jakość popularnych produktów

Czy wiesz, że rodzaj cukru użytego w napoju słodkim można sprawdzić próbą Trommera?

Na zajęciach studenci zajmą się weryfikacją informacji zawartych w reklamach popularnych produktów. Sprawdzą, jaka jest różnica między Coca-Colą tradycyjną a jej wersją light. W sieci wyszukają reklamy proszków do prania, gum do żucia czy leków na nadkwasotę i sprawdzą, czy zawarte tam informacje są prawdziwe i możliwe do potwierdzenia naukowo.

Studenci nauczą się też przeprowadzać reakcje chemiczne, służące do wykrywania cukrów, oraz reakcje zobojętniania, będą też dokonywać pomiarów pH, tworzyć wykresy zależności, sporządzać roztwory i formułować wnioski na podstawie własnych obserwacji. Zdobędą także wiedzę o substancjach obecnych w proszkach do prania, które przyczyniają się do usuwania zabrudzeń.

Zajęcia zwiększą świadomość uczestników na temat reklam i produktów. Studenci będą przeprowadzać doświadczenia, analizować wyniki, dyskutować, szukać wiadomości w sieci i porównywać je z faktami naukowymi. Dzięki temu wypracują własną opinię na ten temat.

Prowadzący: mgr Bartłomiej Bazan we współpracy z dr Małgorzata Krzeczkowska

2. Neuronauka i neuropsychologia - badamy, jak mózg funkcjonuje w sieci

Czy wiesz, co twój mózg mówi na temat twojego zachowania w sieci?

W ramach zajęć studenci będą zastanawiać się nad rolą sieci i mediów społecznościowych w życiu nastolatków. Dowiedzą się, jak mechanizmy zachodzące w mózgu wiążą się z uzależnieniem np. od aktywności w sieci.

Uczestnicy zajęć najpierw przygotują ankietę dla swoich rówieśników, aby przyjrzeć się, jak wygląda ich funkcjonowanie w sieci i poza nią. Następnie, w trakcie praktycznych zajęć w pracowni naukowej, sprawdzą, jak działa aparatura EEG, która przy pomocy elektrod przytwierdzonych do powierzchni głowy bada aktywność fal mózgowych. Studenci będą mieli okazję sami obsłużyć taki sprzęt oraz przeprowadzić na sobie przykładowy eksperyment. Dowiedzą się, jakie zachodzące w mózgu człowieka procesy można zaobserwować dzięki takiej aparaturze i w jakich przypadkach można ją stosować.

W ramach prezentacji projektu studenci przedstawią wyniki swojego eksperymentu.

Prowadzący: dr Anna Bereś, Instytut Psychologii Stosowanej UJ

3. Mody żywieniowe - sprawdzamy, jak prawidłowo się odżywiać

Czy wiesz, że prawidłowo zbilansowana dieta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników? Nie musisz sięgać po diety-cud, aby być zdrowym i szczęśliwym!
Moda ma wpływ także na nasze stoły, ale czy wszystkie „trendy” produkty są zdrowe?
Diety-cud, listy żywieniowych przebojów, dietetyczne hity roku, kolejne przełomowe badania dotyczące odchudzania - wchodzimy w epokę szamaństwa. Udział celebrytów to dobry sposób na reklamę produktów żywieniowych, jednak często dzięki marketingowym wysiłkom rodzą się żywieniowe mity (np. smalec gęsi jako źródło białka). Skąd wiedzieć, która opublikowana w sieci porada oparta jest na badaniach naukowców?
Uczestnicy sprawdzą aktualnie modne diety i zastanowią się, jaki mogą one mieć wpływ na organizm. Dowiedzą się, jakie są aktualne zalecenia żywieniowe. Zdobędą wiedzę dotyczącą zapotrzebowania energetycznego oraz składników odżywczych, których potrzebuje organizm. Będą pracować z tabelami wartości odżywczej produktów spożywczych oraz aktualnymi normami żywienia.

W trakcie cyklu zajęć studenci poznają metody oceny sposobu żywienia oraz zanalizują swój własny sposób żywienia. Na podstawie pomiarów antropometrycznych oraz przy użyciu analizatora składu ciała (Tanita) ocenią stan odżywienia swojego organizmu. Dowiedzą się także, co to jest żywność funkcjonalna i co oznacza pojęcie novel food.

Uwaga: Na zajęcia student powinien przynosić smartfon z dostępem do internetu.

Prowadzący:
dr Magdalena Franczyk- Żarów, UR

SPECJALIZACJE TECHNOLOGICZNE:

1. Aplikacje mobilne
2. Technologie sieci

1. Aplikacje mobilne - sprawdzamy jak wygląda wirtualne życie w sieci

Urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią naszej codzienności. Czy wiesz, że pierwszego SMS-a wysłano w Wielkiej Brytanii w 1992 roku, a jego treść to “Wesołych świąt”?

Na zajęciach studenci poznają Androida - najpopularniejszy system zasilający urządzenia mobilne (i nie tylko) na całym świecie! Studenci zdobędą podstawową wiedzę na jego temat oraz napiszą pierwszą mobilną aplikację. W cyklu kolejnych spotkań dowiedzą się, jak programiści tworzą aplikacje, jakie są zasady działania kodu oraz w jaki sposób wykorzystać przygotowany wcześniej kod do stworzenia działającego programu. Wszystkie zagadnienia omówią, działając w AppInventor 2 - edukacyjnym programie, wykorzystującym visual scripting do tworzenia aplikacji w przystępny sposób.

Celem projektu będzie przygotowanie aplikacji, która zmotywuje do takiego wykonywania czynności każdego dnia, aby życie w sieci było zbalansowane z życiem w realu. Na zajęciach uczestnicy zdobędą wiedzę związana z obliczaniem, podstawowym kodowaniem w wizualnej wersji SCRATCH, oraz przetestują przygotowane kody w aplikacji AppInventor.

Uwaga: Na zajęcia student powinien zabrać swój smartfon (najlepiej z dostępem do internetu).


Prowadzący:
Dominik Starzyk

2. Technologie sieci - sprawdzamy, jak internet kreuje nasze opinie

Czy wiesz, jak technicznie wprowadzić zasadę “do not track”, polegającą na tym, żeby witryny nie śledziły naszych działań? W jaki sposób sieć internetowa umożliwia sprzedawcom emitowanie reklam, których nie chcemy oglądać?

W ramach projektu studenci przeprowadzą eksperyment w sieci. Będą badać, jak algorytmy mediów społecznościowych śledzą nasze zachowanie w internecie. W tym celu stworzą wirtualne społeczeństwo w pełni kontrolowane przez zespół badawczy złożony z uczestników projektu. Studenci stworzą profilowane grupy badawcze w mediach społecznościowych, przypiszą im odpowiednie zainteresowania i informacje. Ustalą harmonogram i częstotliwość aktywności w sieci. Wygenerują raport połówkowy, aby sprawdzić wyniki postawionej hipotezy odnośnie wyświetlanych reklam w ich profilu lub wyszukiwarce. Będą badać nie tylko to, co robimy otwarcie (kliknięcia, polubienia, komentarze), ale też podświadome schematy naszych zachowań, przyzwyczajenia i trendy.
Przetestują również, jaki jest czas reakcji i dokładność tych algorytmów w sytuacji drastycznej zmiany zachowań w sieci. Sprawdzą, czy wpisując odpowiednie informacje, analizując raport i algorytmy, uda się zmylić sieć lub wręcz z niej„zniknąć”.

W trakcie zajęć studenci będą rozwijać logiczne myślenie, zapoznają się z pojęciem algorytmów i ich wykorzystaniem. Będą analizować dane liczbowe i tekstowe, łącząc ze sobą elementy, które mają na siebie wpływ. Przygotują też teksty i grafiki do stworzonych profili badawczych.

Prowadzący:
Zespół pracowników CISCO