Lista specjalizacji w semestrze wiosennym w roku akademickim 2017/18 - kierunek Nauka do kwadratu w Krakowie


SMOG WAWELSKI - CZYLI CZYM ODDYCHAMY?
To główne zagadnienie wszystkich proponowanych poniżej specjalizacji w semestrze WIOSENNYM:

1. Fotografia
2. Projektowanie gier
3. Nowe technologie - programowanie urządzeń
4. Kampania społeczna
5. Fizyka atmosfery (brak wolnych miejsc)
6. Planowanie przestrzenne (brak wolnych miejsc)
7. Upcycling - eko design (brak wolnych miejsc)
8. Socjologia komunikacji (brak wolnych miejsc)

1. FOTOGRAFIA - obiektyw(na) pogoń za niewidzialnym

Czy wiesz, jak sfotografować smog? Jak za pomocą fotografii pokazać pozornie „niewidzialny” problem współczesnych miast?
Studenci sprawdzą swoją wiedzę i zaproszą członka Krakowskiego Alarmu Smogowego, aby przygotować się do pracy fotografa tropiącego wpływ smogu na Kraków i jego mieszkańców. Studenci przygotują reportaże z kilku miejsc, które wiążą się z ekologią i wtórnym wykorzystaniem odpadów. Odwiedzą pracownię projektanta ekologicznych ubrań, ogród botaniczny i przygotują sesję modową z maskami antysmogowymi. Pracując w studiu fotograficznym, nauczą się obserwować i kreować światło. Umiejętności te wpłyną na jakość fotografii wykorzystanych w kampanii w dalszej części zajęć. Postprodukcja fotografii realizowana będzie przy pomocy programu Photoshop. Efektem cyklu zajęć będzie wystawa fotografii.
Zajęcia zainspirują studentów do myślenia obrazem. Studenci otrzymają narzędzia, dzięki którym będą w stanie komunikować się za pomocą fotografii oraz łączyć ją z tekstem.
W ramach specjalizacji odbędzie się 7-9 spotkań. Łącznie 20 godzin zegarowych.

Uwaga: Na zajęcia student powinien przynosić aparat fotograficzny.

Prowadzący:
Michał Lichtański
Rafał Sagan
Instytut Twórczej Fotografii w Opavie (zajęcia terenowe oraz w studio w Krakowie)

2. Tworzenie gier, czyli jak walczyć ze smogiem wirtualnie

Czy wiesz, że twórcy This War of Mine, gry poruszającej problemy społeczne cywili podczas wojny, po zaledwie dwóch dniach sprzedaży odzyskali cały koszt jej produkcji?
Na zajęciach studenci wezmą udział w procesie powstawania gry. W czasie seminariów studenci stworzą grę - od pomysłu przez tworzenie oprawy audiowizualnej po programowanie i przygotowanie gry do dostarczenia jej odbiorcom. Dzięki temu uczestnicy przekonają się, że gry mogą poruszać ważne tematy oraz edukować graczy. Gra, która powstanie w trakcie zajęć dotyczyć będzie smogu. Ramy określające zakres projektu będą bazować na informacjach, które studenci będą mieli okazję zebrać w ramach pozostałych zajęć na Uniwersytecie Dzieci.
Zajęcia pozwolą studentom rozwinąć kreatywność i zobaczyć grę jako medium, które służy do edukowania.
Gry będą tworzone z wykorzystaniem silnika Unity3D i języka C#. Znajomość podstaw programowania nie jest wymagana, ale może bardzo pomóc i usprawnić pracę.

Prowadzący:
Konrad Gadzina
Kamil Pręciuk

3. Jak nowe technologie mogą chronić przed smogiem?

Według raportu WHO na liście 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie Polska zajmuje aż 33 pozycję, natomiast najbardziej zanieczyszczonym miastem na świecie jest Zabol w Iranie ze średnim rocznym stężeniem ponad 200ug/m3.
Cykl seminariów dotyczący technologii w ochronie środowiska rozpocznie się od ogólnego wykładu o zanieczyszczeniach środowiska. Studenci dowiedzą się, jak chronić siebie i innych przed negatywnym wpływem pyłów na układ oddechowy. Przedstawione zostaną innowacyjne rozwiązania, takie jak np. kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne jako alternatywa dla konwencjonalnego ogrzewania wody i produkcji energii elektrycznej. Podczas zajęć studenci poznają podstawy elektroniki, nauczą się też programowania w dedykowanym języku ARDUINO. Podsumowaniem pracy z mikrokontrolerami będzie zbudowanie i zaprogramowanie stacji meteorologicznej z wykorzystaniem niezbędnych czujników. Studenci przystąpią do pracy z możliwością korzystania z notatek zawierających normy stężenia pyłów i zanieczyszczeń oraz wilgotności powietrza i innych danych. Otrzymają także wytyczne niezbędne do zbudowania i zaprogramowania układów.
Zajęcia pozwalają studentom zdobyć praktycznie umiejętności w zakresie programowania i konstruowania urządzeń umożliwiających pomiary dla środowiska.

Prowadzący:
Michał Drygaś

4. Community management - budowanie społeczności: jak współpracując, rozwiązać problemy społeczne?

Konferencja, event, happening, flash mob, a może demonstracja? Czy wiesz, że 24 października 1975 roku w Islandii 90% kobiet zastrajkowało i wstrzymało się od pracy? W rezultacie 5 lat później Islandia stała się pierwszym krajem, w którym wybrano na prezydenta kobietę!
Studenci nauczą się sposobów wspólnego rozwiązywania problemów społecznych, dialogu społecznego, a także form organizowania się wokół zjawisk współczesnego świata przy wsparciu nowych technologii i social mediów. Porozmawiają z mieszkańcami Krakowa. Nauczą się metodyki design thinking służącej do rozwiązywania problemów. Stworzą prototypy, używając klocków Lego i plasteliny. Wspólnie zastanowią się, czy warto brać sprawy we własne ręce. Studenci sami zdecydują, jakie wydarzenie chcą zorganizować i na koniec przeprowadzą je wspólnie jako efekt wspólnych spotkań. Dołożą też społecznościową cegiełkę do rozwiązania problemu krakowskiego smogu.
Studenci zyskają umiejętności: definiowania problemów, kreatywnego podejścia do ich rozwiązywania (metodyka design thinking), zorganizowania i promowania wydarzenia, a także przeprowadzenia dialogu społecznego.

Prowadzący:
Katarzyna Wabik

5. Fizyka atmosfery - w poszukiwaniu czystego powietrza

Czy wiesz, że Polska jest jednym z dwóch najbardziej zanieczyszczonych pyłami krajów? Dlaczego?
W ramach zajęć studenci dowiedzą się, skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza i dlaczego należy się nimi martwić. Odkryją, dlaczego czasem powietrze jest “świeższe” w domu, a nie na zewnątrz. W laboratorium sprawdzą, jak wykorzystać nowoczesne czujniki do mierzenia jakości powietrza, a później zabiorą je ze sobą, by prowadzić eksperymenty w terenie. Dzięki temu będą mieli możliwość przeprowadzenia własnego eksperymentu, a jego wynikami podzielą się ze światem.
Zajęcia uświadomią studentom, jak wielkie znaczenie ma jakość powietrza dla życia pojedynczej osoby i społeczności. Uczestnicy zajęć zrozumieją też, dlaczego tak wiele mówi się o zanieczyszczeniu powietrza w mediach. Dowiedzą się też, jakimi technikami posługują się naukowcy, aby zmierzyć poziom zanieczyszczenia powietrza.

Prowadzący:
dr inż. Łukasz Chmura
dr inż. Jakub Bartyzel

6. Planowanie przestrzenne - jak zaprojektować idealne miasto?

Czy wiesz, że najlepszymi miastami do życia są m.in. Wiedeń, Melbourne albo Toronto? Dlaczego akurat one? Czy można zaprojektować miasto doskonałe?
Studenci nauczą się zasad, którymi kierują się urbaniści, projektując miasta doskonałe. Odkryją tajniki planowania przestrzennego i zaprojektują miasto, które odpowiada na potrzeby mieszkańców. Efektem cyklu seminariów będzie seria projektów związanych z tworzeniem miejskiej przestrzeni. Wszystko wedle zasady od ogółu do szczegółu. Studenci zmierzą się zarówno z wielkoskalową tkanką urbanistyczną jak i niewielką publiczną przestrzenią (jak np. plac miejski). Odkryją, czym jest plan zagospodarowania przestrzennego i jak z niego korzystać. W ramach zajęć zorganizujemy wizję lokalną (wyjście w teren), w trakcie którego uczestnicy narysują plan miasta i zbudują jego trójwymiarową makietę.
Zdobyte informacje z pewnością poszerzą architektoniczne horyzonty młodzieży. Zajęcia rozwijają wiedzę w zakresie ochrony środowiska i ekologii, a zagadka likwidacji smogu w Krakowie nie będzie już dla studentów tajemnicą.

Prowadzący:
mgr inż. arch. kraj Joanna Szwed
mgr inż. arch. kraj. Karolina Porada

7. UPCYCLING - EKO DESIGN - czyli jak projektować, żeby nie szkodzić, a pomagać

Wybierzemy się w podróż po krainie surowców, które są wszystkim dobrze znane, lecz umykają naszej uwadze, bo traktowane są jako śmieci.
Cykl seminariów poświęcony będzie zagadnieniom projektowania przedmiotów użytkowych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Studenci poznają rzemieślnicze techniki, takie jak: szycie, introligatorstwo, tworzenie witraży. Będą samodzielnie projektować i wykonać przedmioty użytkowe typu: torba shopper, notes, etui na smartfon czy tablet, pojemnik na słuchawki lub wszelkie inne przedmioty - ogranicza nas tylko wyobraźnia. Oglądając banery reklamowe, dętki rowerowe, butelki pet, przeróżne tekstylia, tekturowe rury, płyty CD, skupią się na cechach tych surowców. Zastanowią się, w jaki sposób wykorzystać ich potencjał w twórczy sposób. Studenci poznają też podstawowe zagadnienia związane z eko designem, np.upcycling, zero waste, slow fashion, koncepcja cradle to cradle. Uczestnicy zajęć zrozumieją, że decyzje podejmowane na poziomie pomysłów wpływają na jakość przedmiotów, które stworzymy, a pracując z materiałami z odzysku, mamy swój mały wkład w globalny nurt gospodarki obiegu zamkniętego.
Zajęcia uwrażliwią młodzież na kwestie świadomości procesów twórczych na poziomie ekologicznym i społecznym.

Prowadzący:

mgr Jolanta Florczyk
mgr Magdalena Olearczyk-Porębska

8. Socjologia komunikacji - jak problem staje się ważny

Wieść niesie, że w grodzie Kraka zagnieździł się potwór straszliwy. Dręczy on mieszkańców, dusząc dzieci i dorosłych, wywołując choroby. Jego trujące wyziewy spowijają miasto toksyczną mgłą, w której zdarzało się ginąć nie lada śmiałkom. Skąd się wziął? Rozmaite na ten temat krążą opinie. Jak wygląda? Nikt nie wie... Jak pokonać go można? Pomysły są różne, na pewno wiadomo tylko, że Mistrz Dratewka bezradny - baran już nie działa...
Studenci, wcielając się kolejno w role detektywów-badaczy, prześledzą różne, często mrożące krew w żyłach wątki związane z tematyką SMOGU w Krakowie. Na przykładzie smogu uczestnicy zastanowią się nad genezą i znaczeniem wiedzy (potocznej, eksperckiej, praktycznej itp) oraz niewiedzy (czy bywa użyteczna? dla kogo?). Poznają w praktyce metodę analizy treści medialnych - porównując przekazy medialne między sobą, zaprojektują scenariusze wywiadów i według nich przeprowadzą wywiady z różnymi grupami mieszkańców. Dokonają ich analizy. Zrekonstruują sposoby komunikowania się miasta z mieszkańcami i zastanowią się nad jego skutecznością. Studenci wcielą się w role mieszkańców, władz miasta, ekspertów i rozegrają grę deliberacyjną.
Zajęcia skłonią studentów do refleksji nad istotą powstawania opinii społecznej. W ramach zajęć uczestnicy będą ćwiczyć umiejętności komunikacji, która zapewnia atmosferę szacunku i prowadzi do kompromisu.

Prowadzący:

dr Aleksandra Wagner