Lista specjalizacji w semestrze jesiennym w roku akademickim 2019/2020 - kierunek Nauka do kwadratu w Olsztynie



Chociaż głód jest jednym z największych problemów współczesnego świata, to człowiek zmaga się z nim od najdawniejszych czasów. Głód występował w wielu miejscach na świecie i pojawiał się w różnych momentach historii, jako odpowiedź na konkretne wydarzenia. Wraz z postępem technologicznym oraz coraz lepszym dostępem do wiadomości i danych, pomysły na zaradzenie problemowi głodu zmieniały się.



Na czym polega współczesny problem głodu i czy dotyczy on tylko ludzi? Czy sama nauka i jej osiągnięcia mogą temu zaradzić? A może konieczny jest udział sztuki, która odwołuje się bezpośrednio do emocji?

W trakcie semestru jesiennego studenci zajmą się problemem głodu. Zapoznając się z dziedzinami naukowymi, artystycznymi i technicznymi, wypracują swoje własne pomysły na jego rozwiązanie.

Poniżej proponujemy następujące specjalizacje w semestrze jesiennym:

1. Dietetyka
2. Biotechnologia roślin
3. Sztuka teatralna
4. Game design
5. UX design

1. Dietetyka - analizujemy swoje ciało i układamy dietę

Światowy Program Żywieniowy działający z ramienia ONZ ma za zadanie zapobiegać powstawaniu głodu i odpowiednio reagować, gdy problem już się pojawi. Ile jest rodzajów głodu? Kiedy występują? Jak im zapobiegać?

W Afryce ludzie zmagają się ze zbyt małą ilością pożywienia i jest to głód ilościowy, z kolei w Stanach Zjednoczonych problem leży już w jakości produkowanego pożywienia. Głód strukturalny występuje przez cały czas (gdy głodują rodzice, głodują również dzieci). Klęski żywiołowe i humanitarne powodują pojawienie się głodu koniunkturalnego, ponieważ żywność nie dociera do konkretnego miejsca.

Czy to, co jemy dostarcza naszemu organizmowi odpowiedniej wartości energetycznej i odżywczej? Na czym polega prawidłowe żywienie? Dlaczego odczuwamy głód, pomimo że ciągle jemy?

W trakcie zajęć z dietetyki studenci zajmą się problemem głodu, badając żywność pod kątem jej wartości energetycznej i odżywczej. Skorzystają także z badania analizatorem składu ciała, aby sprawdzić stan odżywienia swojego organizmu. Zwieńczeniem cyklu seminariów będzie przygotowanie indywidualnego planu żywieniowego zgodnie z zasadami prawidłowego odżywiania.

Prowadząca: dr inż. Joanna Ciborska, Wydział Nauk o Żywności

2. Biotechnologia roślin - uprawiamy rośliny metodą in vitro

Laboratorium 313 to jedna z czterech polskich firm zajmujących się uprawą roślin metodą in vitro. Zostało założone przez Mariusza Pożogę, który pierwsze rośliny hodował w meblościance w akademiku. Obecnie jego firma uprawia m.in.: drzewa owocowe, które są eksportowane do krajów z całej Europy.

Rośliny uprawiane metodą in vitro charakteryzują się tym, że wybiera się najzdrowsze i najodporniejsze okazy, które są następnie klonowane. Podaje się im pożywki i roztwory zawierające składniki odżywcze.

Czy masowa produkcja doskonałych i pozbawionych pasożytów roślin może wpłynąć na zmniejszenie głodu? Czy wyhodowana w sterylnych i kontrolowanych warunkach roślina zachowuje ten sam wygląd i wartości odżywcze, co oryginał? Czy problem głodu może dotyczyć także roślin?

Podczas zajęć studenci wykonają pożywki dla roślin, których uprawę założą w komorach laminarnych. Na koniec cyklu zajęć wykonają pomiary, aby sprawdzić, czy otrzymane metodą in vitro rośliny są idealnymi klonami tych otrzymanych drogą zwykłego rozmnażania wegetatywnego i jakie są różnice pomiędzy roślinami na zróżnicowanych pożywkach.

Prowadząca: mgr inż. Teresa Jagielska, Wydział Biologii i Biotechnologii

3. Sztuka teatralna - wykonujemy etiudy poruszające problem głodu

Dziecięca Grupa Niebieskie Żarówki w 2018 roku zaprezentowała etiudę o złych kozach, które chciały odebrać wilkom ich marchew. Jak zakończyła się historia inspirowana wierszem Agnieszki Frączek?

Etiuda jest krótką formą artystyczną, która jest wykorzystywana w teatrze, filmie i muzyce. Tworzą je profesjonaliści i amatorzy, młodsi i starsi. Poprzez etiudę można przedstawić współczesne problemy, z którymi zmaga się ludzkość.

Jak zaznajomić widzów ze skalą problemu głodu? Jakie elementy sprawią, że etiudy opowiadające o głodzie zapadną w pamięć?

W zespołach projektowych studenci opracują swoje własne pomysły na etiudy o głodzie i połączą je z przygotowanym scenariuszem. Zapoznają się z etapami realizacji scenariusza, stworzą choreografię i dobiorą do niej muzykę. Efektem zajęć będzie wykonanie etiud na konferencji podsumowującej, które uwrażliwią odbiorców na problem głodu.

Prowadzący: Tomasz Czaplarski

4. Game design - projektujemy grę o głodzie

W 2013 roku firma M&M’s stworzyła grę “Eye Spy”, której celem było rozpromowanie w USA nowej wersji cukierków o smaku precla. Gracze wzięli udział w grze w chowanego - na planszy wypełnionej różnokolorowymi drażetkami mieli odnaleźć precel.

Grywalizacja jest formą, która wykorzystuje mechanizmy używane w grach do zmiany zachowań ludzi, w tym do zachęcenia ich do pewnych działań. Stosuje się ją m.in. w kampaniach marketingowych, szkoleniach pracowników, programach rządowych, edukacji czy rozwoju osobistym.

Co o problemie głodu może powiedzieć nam grywalizacja? Jakie mechanizmy ze znanych gier - takich jak World of Warcraft czy Pokemon Go! - można zastosować podczas tworzenia gry? Jakie cele może mieć grywalizacja o głodzie i jak nagradzać ich realizację?

W zespołach projektowych studenci stworzą swoje własne gry, których motywem przewodnim będzie problem głodu. Określą jej kryteria i cele, a także opracują i wykonają karty motywacji dla graczy. Na zakończenie cyklu przygotują prezentację o zaprojektowanych grach i sprawdzą ich efektywność.

Prowadzący: Marek Maruszczak

5. UX design - projektujemy stronę food wasting

Szacuje się, że rocznie na całym świecie marnowany jest ponad 1 miliard ton żywności. Wynika to przede wszystkim z tego, że średnio produkuje się od 150% do 200% tego, czego potrzeba do wyżywienia populacji danego kraju.

Zgodnie z raportem Unii Europejskiej w Polsce w 2017 roku na jedną osobę średnio przypadało 236 kg zmarnowanej żywności, co w wymiarze całego kraju dawało 9 milionów ton. W zestawieniu 28 krajów Unii Europejskiej Polska zajmuje aż piąte miejsce!

Jak zaprojektować stronę internetową poruszającą problem marnowania żywności? W jaki sposób wykreować odpowiednie narzędzia, które zobrazują skalę tego zjawiska? Jak wypromować stronę za pomocą kampanii marketingowej?

W czasie zajęć studenci będą pracować z programem Axure RP - jednym z najpopularniejszych narzędzi UX-desingera. Stworzą stronę internetową i zaplanują kampanię marketingową. Na zakończenie cyklu zaprezentują swoją stronę poruszającą problem marnowania żywności.

Prowadząca: Marta Dzikiewicz