Lista specjalizacji w semestrze jesiennym w roku akademickim 2018/19 - kierunek Nauka do kwadratu w Olsztynie


W ciągu ostatnich 100 lat średnia temperatura na Ziemi wzrosła o niemal 1° Celsjusza, co doprowadziło do szeregu niespotykanych wcześniej zjawisk pogodowych. Przesuwanie się stref klimatycznych, wzmożona częstotliwość huraganów, topnienie lodowców - to tylko niektóre ze skutków. Działalność człowieka jest uznawana za jedną z najważniejszych przyczyn zmian klimatycznych. Czy możemy to zatrzymać? Studenci spróbują odpowiedzieć na to pytanie poznając różne aspekty przyczyn i skutków zmian klimatycznych, a także zdobywając konkretne kompetencje i umiejętności, które wykorzystają w walce o lepszą przyszłość naszej planety.



Zmiany klimatyczne to problem, który będzie tematem przewodnim specjalizacji zaplanowanych na semestr jesienny:

1. Meteorologia
2. Botanika
3. Sztuka i upcykling
4. Ekonomia
5. Dziennikarstwo

1. Meteorologia – obserwujemy pogodę i diagnozujemy zmiany

Niektóre efekty zmian klimatycznych są widoczne dla nas gołym okiem. Do zaobserwowania innych potrzebny jest specjalistyczny sprzęt i osoba, która umiejętnie go wykorzysta. Ciśnienie, temperatura, wilgotność, kierunek i prędkość wiatru – wszystkie te czynniki mogą zmienić przyjemną pogodę w klęskę żywiołową.

Podczas zajęć studenci poznają tajniki pracy meteorologa, odwiedzą stację meteo i sami dokonają pomiarów. Nauczą się nie tylko zbierać dane liczbowe, ale również je analizować i wskazywać te najistotniejsze w danym momencie. Dowiedzą się też, w jaki sposób można przewidzieć pogodę, i sami spróbują określić kierunek dalszych zmian klimatu na podstawie zebranych danych oraz modeli matematycznych (podobnych do tych, z których korzystają synoptycy). Sprawdzą też, czy uda im się zbudować własne proste „stacje meteo” do dalszych obserwacji.

2. Botanika – badamy niezwykłe rośliny

Zmiany klimatyczne mają znacznie szerszy wpływ na naszą planetę niż tylko efekt cieplarniany. Jednak rośliny posiadają mechanizmy przystosowawcze do różnych warunków środowiska. Żyjąca na pustyni Welwiczja Przedziwna potrzebuje do przetrwania tylko 7 cm opadów rocznie. Hydnora Africana i Smocza Lilia wydzielają nieprzyjemny dla człowieka zapach zgniłego mięsa, który wabi muchy i skarabeusze zapylające kwiaty. Zaś kwiatostan Amorphophallusa osiąga aż do 3 metrów wysokości.

Podczas zajęć studenci poznają rośliny, które najefektywniej oczyszczają powietrze, najlepiej gromadzą wodę, a nawet jedzą mięso. Odwiedzą uniwersyteckie ogrody i szklarnie, w których zobaczą okazy z całego świata. Będą również pracować w laboratorium, gdzie w sterylnych, kontrolowanych warunkach zaobserwują wpływ zmian środowiskowych na wyhodowane przez siebie osobniki. Przez cały semestr będą też pracować nad swoim własnym „ogrodem w słoju”, który stanie się ich prywatnym filtrem oczyszczającym powietrze.

Prowadząca: mgr inż. Teresa Jagielska, starszy specjalista w Katedrze Fizjologii, Genetyki i Biotechnologii Roślin UWM

3. Sztuka i upcykling – twórczo wykorzystujemy zużyte przedmioty

Każdy przedmiot, który kiedykolwiek wyrzuciłeś, wciąż istnieje w jakiejś formie na naszej planecie. Nigdy nie produkowaliśmy tak wiele, a co za tym idzie – nie tworzyliśmy też takiej ilości odpadów (przeciętny Polak wytwarza 268 kg odpadów rocznie). Część z nich tworzy tzw. Wielką Pacyficzną Plamę Śmieci - dryfującą po Oceanie Spokojnym wyspę wielkości stanu Texas w całości złożoną z odpadów. W zeszłym roku ekolodzy złożyli wniosek do ONZ, by uznać ją za niepodległe państwo - Wyspy Śmieciowe.

Podczas zajęć studenci zapoznają się z nurtem eco artu (sztuki zaangażowanej w promowanie ekologii), pojęciem upcyklingu i eco designu. Włączą się w twórczą aktywność i starym, zużytym przedmiotom, odpadom i surowcom wtórnym nadadzą nowy wyraz i nową jakość. Kulminacją projektu będzie pokaz mody z nurtu eco fashion – strojów zaprojektowanych i wykonanych przez studentów, które poprzez użyte materiały mają szansę stać się manifestacją sprzeciwu wobec dalszej degradacji planety. Tym samym połączą zaangażowanie społeczne z manualną i twórczą pracą pod okiem doświadczonego artysty.


Prowadząca: dr Anna Drońska

4. Ekonomia – projektujemy miasto idealne

Czy możliwe jest zaprojektowanie miasta, które będzie zaspokajało wszystkie potrzeby jego mieszkańców, a jednocześnie będzie przyjazne środowisku naturalnemu? Ranking Polskich Miast Zrównoważonych Arcadis badający wiele czynników rozwoju miast (od sytuacji na rynku pracy po zadowolenie mieszkańców) wykazał, że wysokie noty uzyskały nie tylko miasta o wysokim PKB per capita, ale także te, które stawiają na ochronę środowiska. Olsztyn, mimo słabych wyników gospodarczych, zajął wysokie 10. miejsce.

Podczas zajęć studenci poznają ideę rozwoju zrównoważonego. W jej duchu stworzą projekt miasta idealnego i jego mieszkańców, nie pomijając żadnego aspektu funkcjonowania tej ludzkiej zbiorowości. Poznają trudną sztukę godzenia grup społecznych i gałęzi gospodarki o zróżnicowanych celach i potrzebach. Będa dyskutować, argumentować, a w końcu “lobbować” za rowiązaniami najkorzystniejszymi dla sfery, której staną się opiekunami.

Prowadzący: dr Tomasz Wierzejski

5. Dziennikarstwo – przedstawiamy ważny problem

Mimo niemal powszechnej zgody naukowców wciąż wielu z nas nie wierzy we wpływ ludzkości na zmiany klimatyczne. Co więcej, istnieją osoby, które nie wierzą w same te zmiany. Jednym z najważniejszych zadań dziennikarza jest „tłumaczenie świata” jego odbiorcom. Jednak może on zrobić znacznie więcej. W 2015 roku magazyn Time na szczycie listy najbardziej wpływowych ludzi świata umieścił amerykańskiego dziennikarza - Jorge Ramosa. Oriana Fallaci - włoska dziennikarka - zasłynęła niezwykle odważnymi wywiadami podczas Wojny w Wietnamie, a także z przedstawicielami świata Islamu. Ich wpływ na opinię publiczną nie ograniczał się tylko do “suchego” przekazywania informacji.

Podczas cyklu zajęć studenci poznają wiele rodzajów pracy dziennikarskiej: od researchu i informacji prasowej, przez sondę uliczną i audycję radiową, na produkcji telewizyjnej kończąc. Każdego z nich doświadczą w formie praktycznej - odwiedzą rozgłośnię radiową i studio telewizyjne, gdzie pod okiem doświadczonych realizatorów i dziennikarzy przygotują materiały na temat zmian klimatycznych przystosowane do różnych odbiorców i środków przekazu. Poznają też trudną sztukę balansowania między materiałami wartościowymi merytorycznie i atrakcyjnymi w odbiorze. Zwieńczeniem ich pracy będzie „obsługa medialna” minikonferencji kończącej semestr.

Prowadząca: Agnieszka Wiśniewska, dziennikarka radiowa i telewizyjna