Lista specjalizacji w semestrze wiosennym w roku akademickim 2019/2020 - kierunek Nauka do kwadratu w Warszawie


NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE – PROBLEM BADAWCZY WSZYSTKICH SPECJALIZACJI W SEMESTRZE WIOSENNYM

Według najnowszych statystyk nierówności ekonomiczne pomiędzy państwami zmniejszają się. Wzrasta liczba ludzi na świecie, którzy żyją na coraz lepszym poziomie.

Czy zatem działalność organizacji humanitarnych jest coraz mniej potrzebna? Czy statystyki i analizy przekazują całą wiedzę o świecie? A może ujmują i opisują tylko pewien jego kawałek?

Arabska wiosna, działalność somalijskich piratów czy regularna migracja ekonomiczna na terenie Europy obrazują, że w niektórych miejscach jest lepiej, a w niektórych żyje się trudniej. Podczas trwania semestru zastanowimy się, czym są nierówności społeczne i gdzie możemy się z nimi na co dzień spotkać. Zbadamy także, jakie zagrożenia w związku z nimi na nas czekają i jak możemy sobie z nimi radzić na przykładzie różnych dziedzin naukowych.

SPECJALIZACJE TECHNICZNE:

1. Architektura
2. Projektowanie gier
3. Web design

1. Architektura – projektujemy dom dostępny dla wszystkich

Czy do wszystkich warszawskich urzędów może wejść każda osoba?

Architektura i urbanistyka tworzą przestrzeń miejską. Od decyzji projektantów i inwestorów zależy wiele kwestii, szczególnie ta, dla kogo budują. Nie każdy użytkownik ma taką samą możliwość, aby wejść do budynków użyteczności publicznej. Uczeń z niepełnosprawnością motoryczną musi wybrać tylko tę szkołę, do której przewidziano odpowiedni podjazd dla wózka.

Studenci podczas seminariów z architektury dowiedzą się, jak wiele przeszkód czeka na warszawiaków w miejskiej dżungli i jak zaaranżować przestrzeń dostępną dla wszystkich. Przetestują, jaki zasięg ruchu mają osoby starsze, a także jak pokonać trasę z przystanku do szkoły na wózku inwalidzkim. Uczestnicy zajęć zaprojektują swoją wymarzoną przestrzeń, w której każdy będzie mógł ich odwiedzić.

2. Projektowanie gier – tworzymy grę uwrażliwiającą na dyskryminację

Ile czasu zajmie ukończenie szkoły średniej chłopcu mieszkającym w Danii i dziewczynce urodzonej w Nigrze? Jak wiele energii i samozaparcia będą potrzebowali?

Każdy rodzi się w konkretnym kontekście kulturowym, z pewnym kapitałem ekonomicznym i wśród grupy osób, które będą dla niego wsparciem. Czasami są to grupy niesformalizowane, na przykład przyjaciele czy rodzina. W państwach wysoko rozwiniętych rolę tę przejmują różne instytucje publiczne.

Studenci nauczą się wykorzystywać narzędzia do projektowania gier. Finalnie przygotują grę, która pozwoli graczom zrozumieć, z jakimi trudnościami borykają się ludzie żyjący w innym kontekście kulturowym i geopolitycznym niż europejski. Gra ma na celu uwrażliwić na problem dyskryminacji z uwagi na miejsce urodzenia, rasę czy płeć. Uczestnicy zajęć stworzą narrację, w której bohaterowie urodzeni w różnych środowiskach będą docierać do celu odmiennymi drogami.

3. Web design – projektujemy stronę dla osób niewidomych

Czy osoby niewidome robią zakupy przez Internet?

Projektowanie stron internetowych wymaga wielogodzinnych konsultacji z potencjalnymi użytkownikami. Trzeba zadbać o wiele szczególnych potrzeb nowych klientów i zbadać możliwości ich sprzętu komputerowego. Jakie kolory wybierać, żeby daltoniści mogli bez problemu poruszać się po portalach internetowych? Po co tworzyć audiodeskrypcję obrazów? Z jakich narzędzi korzystać, aby strony otwierały się bez problemu na różnych komputerach, niezależnie od używanej przeglądarki?

Studenci zbadają problem dostępności stron internetowych tak, żeby zaprojektować dzieło najbardziej dostępne dla użytkowników z niepełnosprawnością wzroku.

SPECJALIZACJE ARTYSTYCZNE:

1. Muzyka
2. Film dokumentalny

1. Muzyka – rozwijamy wrażliwość muzyczną

Kiedy muzyka łączy, a kiedy dzieli?

Utwory Lady Gagi można usłyszeć zarówno podczas bankietów z okazji premiery hollywoodzkiego filmu, jak i na ulicach brazylijskich faweli. Współcześnie muzyka popularna stała się łącznikiem pomiędzy krajami bogatego Zachodu i biedniejszymi państwami. Można ją usłyszeć na każdej szerokości geograficznej. Czy tak samo było w przypadku muzyki tradycyjnej, mającej źródła wiejskie? Skąd się wzięła popularność disco polo?

Studenci odpowiedzą na te pytania podczas seminariów z muzyki. Będą mieli okazję sprawdzić się jako muzykolodzy i rozwinąć swoją wrażliwość muzyczną podczas słuchania utworów. Dzięki uczestnictwu w warsztatach dowiedzą się, jak nierówności w dostępie do instrumentów wpłynęły na powstawanie różnych gatunków muzycznych.

2. Film dokumentalny – kręcimy film o nierównym dostępie do zasobów

Czy twój pies nadawałby się na bohatera filmu dokumentalnego? Czy można opowiedzieć historię drzewa w taki sposób, że widzowie nie będą w stanie oderwać od niego oczu?

Jeżeli zaciekawiły cię te pytania, prawdopodobnie masz w sobie smykałkę filmowca dokumentalisty. Podczas zajęć studenci spojrzą na świat filmu w zaskakujący sposób, popatrzą na niego jak na... język obcy, ucząc się jego podstaw. Na koniec uczniowie stworzą własny film dokumentalny. Wybiorą temat i bohaterów odzwierciedlających nierówności społeczne. Uwaga! Kamera! Akcja!

SPECJALIZACJE SPOŁECZNE:

1. Finanse
2. Prawo
3. Projektowanie zawodu przyszłości

1. Finanse – sprawdzamy przepływ aktywów w firmie

Jak przedsiębiorcy rozwijają firmę pod względem finansowym?

Czy dobry pomysł wystarczy, żeby osiągnąć sukces? Co przynosi przedsiębiorstwu zysk? Dlaczego odpowiednie zarządzanie kosztami jest tak ważne?

Podczas seminariów studenci dowiedzą się, dlaczego organizacjom opłaca się prowadzić działania odpowiedzialne społecznie.Poznają również, jak działają finanse w przedsiębiorstwie, a na zakończenie zajęć stworzą projekt przepływu aktywów w wybranej firmie.

2. Prawo – analizujemy, jak prawo chroni nasz dostęp do zasobów

Czy wszyscy są równi wobec prawa?

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej gwarantuje nam, że wszyscy obywatele są równi wobec prawa. Które artykuły prawne chronią pracowników czy konsumentów? Na które z nich powołuje się sąd, wydając wyroki? Które zapisy prawne dotyczące Unii Europejskiej, Strefy Schengen i innych wspólnot państw wpływają na prawo państwowe? I czym zajmuje się Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu?

Podczas seminariów studenci zanalizują zapisy prawne w Konstytucji i w systemach prawnych innych państw. Sprawdzą prawne uwarunkowania dostępu do zasobów ekonomicznych i ich ochrony. Wyniki swoich badań przedstawią podczas konferencji podsumowującej.

3. Projektowanie zawodu przyszłości – sprawdzamy, które zawody zniwelują nierówności społeczne

Jak reagować na zmieniający się rynek pracy?

Nowych zawodów przybywa z roku na rok, a kto wie, które stanowiska będziemy zajmować za 10 lat! Każda taka zmiana odpowiada na potrzeby społeczeństwa. Korzystając z danych i prognozowania, możemy przewidzieć, jaki będzie przekrój społeczeństwa w przyszłości i z jakimi problemami będziemy się mierzyć. Pomoże to nam w zaplanowaniu swojej drogi kariery.

Studenci korzystając z narzędzi design thinking i metod trend funneling, zaprojektują zawód przyszłości, który pomoże zniwelować nierówności społeczne.

SPECJALIZACJE PRZYRODNICZE:

1. Zdrowie publiczne

1. Zdrowie publiczne – sprawdzamy, jak badają się pacjenci

Dlaczego nie każdy chodzi do dentysty?

Kilka lat temu we wszystkich mediach mówiono o Obamacare. Jest to ustawa, reformująca dostęp do opieki zdrowotnej obywateli Stanów Zjednoczonych. Wcześniej w USA nie każdy mógł liczyć na to, że w razie choroby, zostanie wyleczony w specjalistycznym szpitalu. W Polsce, mimo działania Narodowego Funduszu Zdrowia, często korzystamy z prywatnej służby zdrowia. Jak się leczą osoby, które nie mogą pozwolić sobie na leczenie prywatne? Czy są osoby, które nie podlegają opiece NFZ?

Podczas seminariów studenci dowiedzą się, jak stworzyć system opieki zdrowotnej, w którym możemy wyleczyć jak najwięcej osób.