Lista specjalizacji na rok 2018/19 - kierunek Mistrz i Uczeń w Warszawie


SPECJALIZACJE ARTYSTYCZNE:

1. Aktorstwo
2. Fotografia
3. Fotografia? Nic prostszego

1. Aktorstwo – uczymy się swobodnego bycia na scenie

Aktorzy doskonalą swoje umiejętności przez całe życie. Wykorzystują każdą okazję, aby szlifować warsztat aktorski.
Studenci wezmą z nich przykład i zastanowią się, jak odpowiednio interpretować tekst, pracować głosem, także jak świadomie wykorzystywać gesty. Zmierzą się też z różnorodnymi zadaniami aktorskimi. Doświadczą na własnej skórze, jak aktor pracuje nad kreacją postaci. Podczas zajęć wcielą się również w rolę kamerzystów i wzajemnie będą nagrywać swoje aktorskie poczynania. Efektem cyklu zajęć będzie prezentacja krótkich scen aktorskich oraz zmontowanych przez studentów filmów.

Prowadzący: Alicja Pietruszka

2. Fotografia - chwytamy tę jedną niepowtarzalną sekundę

Czy wiesz, że obecnie na całym świecie w ciągu 2 minut robi się tyle zdjęć, ile ludzkość wykonała w całym XIX wieku?

Przemierzając co dzień te same ulice, może nam się wydawać, że za każdym razem ich krajobraz jest taki sam. Nic bardziej mylnego. Wystarczy uważnie się przyjrzeć, by zobaczyć niepowtarzalne obrazy. Fotografia uliczna stara się uwiecznić właśnie te ulotne chwile. W trakcie seminariów studenci poznają podstawy fotografii oraz dowiedzą się, jak narodził się nurt fotografii ulicznej. Pod okiem prowadzącego wyruszą w miasto i będą fotografować miejską przestrzeń. Efektem projektu będzie wystawa prac, samodzielnie przygotowana przez studentów. Udział w zajęciach to dla studentów okazja do rozwijania zainteresowań fotograficznych. Seminaria uświadomią im, jak ważna jest rola fotografa - jego umiejętności i wrażliwość artystyczna.

Do uczestnictwa w zajęciach wymagane jest posiadanie własnego aparatu fotograficznego. Aparat w telefonie komórkowym nie jest wystarczający.

Prowadzący: Dariusz Baraniok

3. Fotografia? Nic prostszego- czyli reportaż fotograficzny - historia w obrazach

Jedno zdjęcie warte jest tysiąca słów, a seria zdjęć czyli reportaż fotograficzny może być wart tyle, co cała powieść.

Podczas zajęć studenci nauczą się opowiadać historie ciekawymi obrazami, poczują smak bycia reporterem. Wspólnie będziemy poszukiwać tematów osobistych o uniwersalnym znaczeniu. Efektem warsztatów będzie wystawa Kids Press Photo, której wernisaż odbędzie się podczas ostatnich zajęć.

Prowadzący: Zuzanna Pol

SPECJALIZACJE PRZYRODNICZE:

1. Klonowanie genów
2. Badania środowiskowe

1. Klonowanie genów – poznajemy tajemnice klonowania

Czy wiesz, że bez klonowania genów nie byłoby proszku do prania i niektórych leków w aptece?

Dla biotechnologa klonowanie genów to codzienność. Ale po co właściwie się to robi? Uczestnicy zajęć poznają sposób i cel klonowania genów. Po cyklu zajęć słowo klonowanie nie będzie się im już kojarzyć z tajemniczą procedurą laboratoryjną, lecz z niemal rutynową czynnością! Studenci nauczą się otrzymywać pożądane fragmenty DNA, oczyszczać je z pozostałych cząsteczek, a także łączyć ze sobą fragmenty DNA, tworząc nowe konstrukcje. Dzięki mikroorganizmom, do których zostanie wprowadzona taka cząsteczka DNA, zostanie ona wielokrotnie namnożona i będzie mogła służyć np. do produkcji rozmaitych białek. Ostatnie zajęcia zostaną poświęcone na prezentację wyników otrzymanych przez studentów.

Prowadzący: dr Takao Ishikawa, Katarzyna Grudziąż

2. Badania środowiskowe – badamy wpływ nanocząstek na organizmy, wykonując testy toksyczności

Czy wiesz, że w twoich ulubionych cukierkach znajdują się nanocząstki tytanu?

Czym jest toksykometria i jaką rolę odgrywają biotesty? Czy wybrane gatunki roślin i grzybów, pomijając względy estetyczne i smakowe, mogą być wykorzystywane w laboratoriach biologiczno-chemicznych? Studenci podczas zajęć wcielą się w laborantów i samodzielnie wykonają badania toksykometryczne oraz dokonają analizy wpływu nanocząstek srebra na organizmy. Dowiedzą się również, dlaczego nanocząstki srebra (Ag NPs) są wyjątkowe i cieszą się ogromnym zainteresowaniem zarówno w świecie nauki, jak i przemysłu.
Podczas ostatniego spotkania studenci zaprezentują wyniki swoich własnych badań.

Prowadzący: dr Monika Asztemborska, Małgorzata Jakubiak , Romuald Stęborowski

SPECJALIZACJE HUMANISTYCZNE:

1. Projektowanie gier planszowych
2. Kryminalistyka z elementami prawa
3. Kryminalistyka (II) z elementami psychologii
4. Socjolingwistyka
5. Biznes
6. Dziennikarstwo radiowe
7. Reportaż radiowy (Dziennikarstwo)
8. Projekt społeczny

1. Projektowanie gier planszowych - tworzymy własną planszówkę

Czy wiesz, że gry planszowe były znane już starożytnym cywilizacjom?

Podczas seminarium studenci stworzą grę planszową od podstaw. Przeanalizują kolejne etapy projektowania gier, przez które muszą przejść ich twórcy. Dowiedzą się, czym musi charakteryzować się planszówka, by odniosła sukces na rynku.
W czasie cyklu warsztatów uczestnicy dowiedzą się, na czym polega mechanika gry i jakie są jej rodzaje. Zapoznają się z technikami ułatwiającymi tworzenie prototypów i metodami testowania własnych gier planszowych. Przekonają się, jak trudno jest zaprezentować swój pomysł przed wydawcą, z którym spotkają się podczas czwartego seminarium. W trakcie ostatniego spotkania zagrają w stworzone przez siebie gry z zaproszonymi gośćmi.

Prowadzący: Łukasz M. Pogoda, Michał Gołębiowski

2. Kryminalistyka z elementami prawa - rozwiązujemy zagadkę kryminalną

Czy wiesz, jak rozwiązuje się zagadki kryminalne? Jakie działania podejmuje policjant wezwany na miejsce kradzieży? Dlaczego przestępcy noszą rękawiczki? Czy istnieje zbrodnia doskonała?

Zadaniem studentów będzie rozwikłanie zagadki kryminalnej w oparciu o praktyczną i teoretyczną wiedzę przekazaną przez prowadzących. Podczas cyklu warsztatów studenci znajdą się na miejscu popełnienia przestępstwa, a ich zadaniem będzie znalezienie sprawcy na podstawie śladów i zebranych dowodów. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak zabezpieczyć odciski palców na szkle, w jaki sposób rozpoznać broń, z której oddano strzał oraz jak wytypować najbardziej wiarygodnego świadka. Sprawdzą też, czy wykrywacz kłamstw istnieje. Studenci poznają też zakres obowiązków policjanta, prokuratora czy obrońcy. Dowiedzą się, w jakich warunkach przeprowadza się przeszukanie, jakich pytań nie wolno zadawać świadkowi i jak rozpoznać, kiedy podejrzany kłamie.

Prowadzący: członkowie Towarzystwa Inicjatyw Prawnych i Kryminalistycznych Paragraf 22, zrzeszającego młodych przedstawicieli zawodów prawniczych oraz inne osoby, których praca zawodowa lub zainteresowania związane są z szeroko rozumianymi zagadnieniami prawnymi. Zajmują się popularyzacją wiedzy z zakresu prawa, nauk prawnych i kryminalistyki.

3. Kryminalistyka II - psychologia śledcza, czyli jak wejść w umysł przestępcy?

Dlaczego ludzie popełniają przestępstwa? Czemu dokonują strasznych zbrodni? Jak wytropić zabójcę i jak przeciwdziałać przestępczości?

Te ważne pytania nurtują ludzi od lat. Próbują znaleźć na nie odpowiedź ci którzy zawodowo zajmują się zwalczaniem zbrodni, jak i zwykli obywatele, którzy przecież mogą paść ofiarą przestępstwa. Psychologia śledcza pomaga w znalezieniu tej odpowiedzi. Teraz i wy możecie uczestniczyć w jej poszukiwaniu.
Dowiecie się jak analizować zachowania przestępcy i jak pomóc go ująć. Będziecie również wiedzieć jak samemu nie zostać ofiarą przestępstwa.

Prowadzący: Łukasz Wroński

4. Socjolingwistyka – sprawdzamy, jak mówili mieszkańcy dawnej Warszawy i co z ich mowy pozostało do dziś (socjolingwistyka)

Czy wiesz, że w XIX wieku już po kilku minutach rozmowy można było bez trudu rozpoznać, że ktoś pochodzi z Warszawy, a nie z Krakowa, a nawet powiedzieć, z której dzielnicy „Syreniego Grodu” pochodzi?

Język polski jest zróżnicowany regionalnie, co oznacza, że mieszkańcy Mazowsza, Małopolski, Wielkopolski czy Śląska mówią trochę inaczej. Język mieszkańców wsi danego regionu nazywamy gwarą ludową, jednak na terytorium Polski występują także gwary miejskie. Jedną z najbardziej charakterystycznych z nich jest gwara warszawska, której początki sięgają XVIII wieku.
Podczas zajęć studenci dowiedzą się, jak powstała gwara warszawska i jak w języku mieszkańców dawnej Warszawy odbijała się historia i kultura miasta. Studenci dowiedzą się, dlaczego do dziś na warszawskiej Pradze możemy usłyszeć formy „cuker”, „kelner”, „malyna” czy „nogamy” (zamiast „cukier”, „kelner”, „malina” i „nogami”). Poznają też etymologię i historię warszawskich słów, związków wyrazowych i powiedzonek, takich jak „sałaciarz”, „rycerz miotły”, „doliniarz”, „panna z marymonckiej mąki”. Celem zajęć jest stworzenie (przez studentów) krótkich filmików na temat najciekawszych z nich. Zostaną one opublikowane w portalu YouTube.

Zobaczcie, jaki Słowniczek Współczesnej Gwary Uczniowskiej studenci wraz z dr Moniką Kresą stworzyli nasi studenci!

Prowadzący:
dr Monika Kresa

5. Biznes – zakładamy swoją pierwszą firmę

Czy wiesz, że twórcy takich marek jak Google czy Apple zaczynali działalność z niewielkimi środkami lub nie posiadali ich wcale?

Co stoi za sukcesem wielkich biznesów? Czy wystarczą tylko wiedza i wyobraźnia? Co zrobić, by stać się milionerem? Podczas zajęć studenci dowiedzą się, czym są w rzeczywistości przedsiębiorstwo i firma oraz jaka jest różnica między nimi. Poznają zasady tworzenia nowego biznesu, zarówno w zakresie formułowania strategii organizacji, jak i jej działań marketingowych oraz sprzedażowych. Zaplanują strategię własnej działalności gospodarczej. Nauczą się przekształcania pomysłu w konkretny, realny biznesplan. W efekcie zajęć w grupach powstaną pierwsze strategie własnego biznesu.

Prowadzący: Pracownicy Instytutu Naukowo-Doradczego Wings Bridge: Marcin Darecki

6. Dziennikarstwo radiowe - poznajemy pracę radiowców

Czy wiesz, że w Polsce na 10 tys. mieszkańców przypada zaledwie trzech dziennikarzy? Z czego to wynika?

Podczas zajęć studenci dowiedzą się, na czym polega praca dziennikarza, jak wygląda rozgłośnia radiowa i jakie cechy musi posiadać dobry dziennikarz. Poznają też tajniki radiowej profesji i zastanowią się, jak powstaje ramówka całego programu.
Uczestnicy zajęć samodzielnie zredagują wiadomości do serwisu informacyjnego, przeprowadzą sondę na wybrany temat oraz przygotują się do przeprowadzenia wywiadów. Dzięki zdobytej wiedzy i zgromadzonym materiałom stworzą profesjonalną audycję radiową.

Prowadzący:
Agnieszka Ciecierska, Katarzyna Stoparczyk

7. Dziennikarstwo - tworzymy reportaż radiowy

Czy wiesz, że obecnie przeciętny serwis informacyjny trwa nie więcej niż 5 minut? Z czego to wynika?

Podczas zajęć studenci poznają różne formy przekazu radiowego. Dowiedzą się, czym różni się relacja od reportażu, czym jest “paszczodźwięk” i “spec”, a czym tzw. “obrazek”. Sprawdzą, czy da się opowiedzieć o najważniejszym wydarzeniu dnia w 40 sekund. Będą też mieli okazję zobaczyć, jak bardzo współczesny sprzęt do nagrywania dźwięków różni się od tego sprzed 20 lat. Dowiedzą się również, jak dziennikarze radiowi dbają o głos i dykcję. Na podstawie informacji przekazanych podczas zajęć, wspólnej wizji i indywidualnej pracy studentów powstanie profesjonalny reportaż radiowy.

Prowadzący:
Katarzyna Semaan

8. Projekt społeczny - zmieniamy otaczającą nas rzeczywistość

Każdy z nas znajdzie w swoim otoczeniu coś, co mu przeszkadza i co chciałby zmienić - smog, brak integracji sąsiedzkiej w najbliższej okolicy czy niska świadomość w obszarze segregacji śmieci w regionie.

Projekty społeczne mogą znacząco poprawić nasze życie, a podczas ich tworzenia możemy się wiele nauczyć. Realizacja projektu społecznego jest bardzo podobna do wdrażania projektów w pracy czy w życiu prywatnym. Dobrym przykładem takiego projektu może być np. wycieczka w góry. Ustalasz harmonogram, budżet oraz zakres działań. Uczysz się negocjacji, pracy w zespole, planowania i ewaluacji wyników.
Podczas zajęć studenci przejdą krok po kroku przez procesy tworzenia projektów społecznych i dowiedzą się, w jaki sposób poznane narzędzia i nabyte umiejętności będą mogli wykorzystać w życiu codziennym. Zadaniem studentów będzie stworzenie szkicu projektu społecznego, który pomoże rozwiązać ważny problem społeczny.

Prowadzący:
Marcin Pietrowski, Marta Ługowska

SPECJALIZACJE TECHNICZNO - FORMALNE

1. Projektowanie gier (Construct 2)
2. Elektronika
3. Programowanie w języku Java Script
4. Programowanie w języku Python
5. Architektura

1. Projektowanie gier (Construct 2) - tworzymy własną grę komputerową

Czy wiesz, że najpopularniejsza polska gra komputerowa została sprzedana w ponad 20 mln egzemplarzy i zarobiono na niej ponad 342 mln zł? Jak zacząć przygodę, która może w przyszłości doprowadzić do takiego sukcesu?

Upowszechnienie się komputerów oraz smartfonów spowodowało, że wirtualne gry stały się wszechobecne. Według specjalistów jest to dopiero początek rewolucji, która czeka nas w tej dziedzinie. Studenci, podczas zajęć pod okiem projektanta gier, przejdą przez kolejne etapy tworzenia gry komputerowej. Poznają podstawy programowania i pracy z programem do pisania gier – Costruct2. Stworzą też własne projekty gier. Dowiedzą się, jak “podpinać” grafikę oraz wprowadzać bohaterów w ruch. Poznają zasady implementacji gier i udoskonalania mechanik w swoich projektach. Na ostatnim spotkaniu zaproszą swoich bliskich do wspólnych rozgrywek.

Prowadzący: Artur Roszczyk

2. Elektronika - konstruujemy urządzenia

Czy wiesz, że z powodu zastępowania pracowników robotami w ciągu 20 lat może zniknąć nawet 700 zawodów?

Chcesz decydować, w jaki sposób działają komputery, czujniki, roboty? Marzysz o samodzielnym skonstruowaniu prostego robota? A może chciałbyś zbudować urządzenia automatyczne, które wyręczą cię w codziennych obowiązkach?
Studenci podczas cyklu zajęć opanują podstawy elektroniki oraz programowania mikrokontrolerów. Dowiedzą się, jak działają i do czego służą poszczególne elementy elektroniczne. Zaprojektują i skonstruują też własne urządzenia. Podczas ostatniego spotkania zaprezentują rodzicom i innym zaproszonym gościom efekty swoich prac.

Prowadzący: Michał “pozytywny” Kłosiński

4. Programowanie w języku Python - jak stworzyć własną bazę danych?

Czy wiesz, że możesz stworzyć bazę danych, która będzie gromadziła informacje związane z Twoimi zainteresowaniami?

Na zajęciach przejdziesz przez cały proces tworzenia własnej strony – od pomysłu po jej udostępnienie w wirtualnej chmurze. Efektem Twojej pracy będzie wymyślona przez Ciebie aplikacja dzialająca na stronie. Poznasz HTML, CSS, JavaScript, Python, REST, JSON.

Prowadzący: Emilia Smółko

3. Programowanie - programujemy w języku JavaScript

Czy wiesz, że większość stron WWW, z których korzystamy, jest zbudowana za pomocą HTML i JavaScript?

Podczas zajęć studenci poznają uniwersalne konstrukcje programistyczne na przykładzie języka JavaScript. Wykorzystają tę wiedzę do opracowania stron WWW z elementami animacji i interakcji z użytkownikiem. Do pracy użyją narzędzi programistycznych dostępnych przez przeglądarkę WWW, które pozwolą na samodzielne programowanie poza godzinami zajęć. Dzięki zdobytej wiedzy studenci przygotują indywidualne projekty wykorzystujące grafikę oprogramowaną w JavaScript i wyświetlaną na stronie WWW.

Prowadzący: Pracownicy Google Poland.

5. Architektura - projektujemy ośrodek wypoczynkowy

Czy ciekawe i nowatorskie pomysły zawsze idą w parze z funkcjonalnością?

Podczas cyklu zajęć studenci wspólnie zrealizują wieloplanowy projekt. Wejdą w role projektantów, konstruktorów i urbanistów. Będą pracowali z mapą, na podstawie której opracują koncepcyjny plan zagospodarowania terenu. Własnoręcznie stworzą makietę rozwiązań do wybranej przestrzeni. Ponadto poznają teoretyczne podstawy tworzenia projektów architektonicznych i zdobędą umiejętności niezbędne do planowania przestrzeni. Stworzone makiety zagospodarowania przestrzennego zaprezentują podczas ostatniego spotkania.

Prowadzący: Milena Jankowska