Lista specjalizacji w semestrze jesiennym w roku akademickim 2018/19 - kierunek Nauka do kwadratu w Warszawie


SOCIAL BALANCE
To główne zagadnienie wszystkich proponowanych poniżej specjalizacji w semestrze jesiennym:

1. Dietetyka
2. Chemia kosmetyczna
3. Dziennikarstwo prasowe
4. Bezpieczeństwo w sieci
5. Design thinking
6. Fotografia
7. Sztuka i percepcja wzrokowa
8. Mechanika gier

Czy rozpoczynasz poranek od sprawdzenia Facebooka lub Twittera? A może nie wyobrażasz sobie zostawienia telefonu poza zasięgiem na dłużej niż kilka minut?
Technologia bardzo wiele nam ułatwiła, ale czy również nie wprowadziła ograniczeń? Czy potrafimy jeszcze zachować balans pomiędzy życiem “w sieci” a życiem “w realu”? Czy kontrolujemy to, w jaki sposób media społecznościowe na nas wpływają? Czy nie ulegamy trendom i modom, które są kreowane w różnych portalach? Czy potrafimy odróżnić, które informacje są wiarygodne, a które z nich to tzw “fake newsy”? Czy jesteśmy przygotowani na zagrożenia, na które jesteśmy narażeni, za każdym razem, kiedy podłączamy się do sieci?

Podczas seminariów studenci zmierzą się z różnymi aspektami wpływu nowych technologii i cyfrowej rzeczywistości na ich codzienne życie i poszukają odpowiedzi na powyższe pytania.

1. Dietetyka – badamy popularne diety promowane w internecie

W internecie w ciągu kilku minut znaleźć ponad 100 rodzajów diet.

Są diety lecznicze, odchudzające, diety piękności, diety odtruwające, na piękne włosy i paznokcie, diety wspomagające budowę mięśni, a nawet poprawiające humor. Użytkownicy na forach komentują ich skuteczność, wymieniają się efektami, uwagami, jadłospisami. Blogerzy, modelki i instruktorzy fitness prześcigają się w promowaniu przepisów, dzięki którym zgubili znienawidzone kilogramy lub wręcz odwrotnie, wykształcili wymarzone mięśnie. Czy na pewno każda z promowanych w internecie diet jest zdrowa i skuteczna?

Podczas zajęć studenci poznają zasady żywienia człowieka. Dowiedzą się, jakie są wartości odżywcze poszczególnych produktów spożywczych oraz jak przebiega proces trawienia. Poznają choroby dietozależne i sposoby ich leczenia. Zbadają, jak się zmieniają trendy i z czego wynika moda na różne diety. Przeanalizują najbardziej popularne diety promowane w internecie i na podstawie zdobytej wiedzy zweryfikują ich skuteczność, a także wskażą ich słabe i mocne punkty. Efektem zajęć będzie stworzenie własnego profilu społecznościowego z opracowanymi poradami.

Prowadzący: Wanda Baltaza

2. Chemia kosmetyczna - sprawdzamy skład popularnych produktów kosmetycznych

Kosmetyki organiczne, ekologiczne czy naturalne? Które wybrać i jaka jest między nimi różnica?

Z przemysłem kosmetycznym związani są nie tylko farmaceuci i chemicy, ale również sztab specjalistów od reklamy i marketingu. To dzięki ich pracy konsumenci częściej sięgają po konkretne marki.

Na zajęciach studenci poznają podstawy chemii kosmetycznej. Dowiedzą się, w jaki sposób wykonywane i testowane są kosmetyki, które możemy znaleźć w drogeriach. Znajdą odpowiedź na pytanie, czym różnią się kosmetyki naturalne od konwencjonalnych i czy reklamy promujące dane produkty mówią prawdę o ich składzie. Studenci sprawdzą również, wpływ kremów i maści na nawilżenie i natłuszczenie naszej skóry. Projekt będzie okazją do zweryfikowania składu i jakości wybranych produktów oraz do stworzenia własnej linii kosmetyków.

Prowadzący: Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji oddział Warszawa

3. Dziennikarstwo prasowe - tworzymy kampanie informacyjne

Światem rządzą ludzie czy... media? Jak sposób przedstawienia informacji wpływa na nasze postrzeganie rzeczywistości? Ile wspólnego ma selekcja z kłamstwem? Czy należy wierzyć we wszystko, co widzimy na ekranach swoich telefonów?

Podczas zajęć studenci będą szukać słów, które są skuteczniejsze niż inne. Stworzą alternatywną rzeczywistość w sieci i spróbują sprzedać coś, czego nie ma. Wykreują i zrealizują profesjonalną kampanię informacyjną. Przeprowadzą też zamach na świat, w którym rządzą lajki!

Prowadzący: Anna Jurkowiecka

4. Bezpieczeństwo w sieci - poznajemy tajniki bezpiecznego korzystania z internetu

Rozwój technologiczny jest nieunikniony i dokonuje się na naszych oczach. Dzięki temu możemy cieszyć się takimi narzędziami jak chociażby internet.

Jak każde narzędzie również internet może być wykorzystywany w dobry i zły sposób. Już od pierwszej sekundy, kiedy łączymy się z siecią, możemy narazić się na atak cyberprzestępców, tracąc dane osobowe lub poufne informacje i hasła. Tylko od nas zależy, jak się przed tym zabezpieczymy.

Podczas zajęć studenci skupią się na dwóch głównych zagadnieniach - budowie sieci i zagrożeniach wynikających z jej użytkowania. Poznają tajniki internetu od strony technicznej i dowiedzą się, jak i dlaczego działa. Zbadają, co dzieje się, gdy na przykład wysyłany jest e-mail. Następnie zanalizują, jakie zagrożenia czekają na nas w internecie, i sprawdzą, jak można się przed nimi zabezpieczyć. Zwieńczeniem seminarium będzie przygotowanie na podstawie własnych odkryć miniprzewodnika dla innych osób, które będą chciały w bezpieczny sposób korzystać z sieci komputerowych.

Prowadzący:
Rafał Czupryński

5. Design thinking – pobudzamy kreatywność i tworzymy innowacje

Design thinking (DT) to nowy sposób tworzenia innowacyjnych rozwiązań w różnych dziedzinach. DT umożliwia tworzenie innowacji w dobie wyzwań, takich jak wzrost konkurencyjności, szybkie tempo zmian lub preferencji klientów.

Studenci poznają narzędzia design thinking (DT) i praktycznie je wykorzystają w celu opracowania produktów, usług bądź rozwiązań służących konkretnym grupom użytkowników sieci i mediów społecznościowych. Postępując zgodnie z założeniami DT, uczestnicy zajęć zrozumieją potrzeby użytkowników, zdefiniują ich problemy i poszukają sposobu rozwiązania, a następnie zajmą się ich prototypowaniem i testowaniem, aby w efekcie uzyskać końcowy produkt, usługę bądź rozwiązanie.
{{bold=
Prowadzący: dr Agnieszka Brzozowska

6. Fotografia - sprawdzamy, jak wygląda świat użytkowników urządzeń mobilnych

Czy warto tworzyć aplikację, która “zmienia” nowoczesne smartfony w tradycyjne aparaty, skoro można skorzystać z prawdziwego aparatu fotograficznego? Wydawałoby się, że to całkowicie bezsensowny pomysł, a jednak takie aplikacje są już dostępne.

Współczesne media społecznościowe doświadczają tsunami w postaci zdjęć zamieszczanych przez użytkowników. Upowszechniony dostęp do urządzeń mobilnych umożliwia wszystkim bez ograniczeń rejestrowanie każdej chwili. Różnego rodzaju filtry, nakładki i aplikacje sprawiają, że niektóre fotografie wyglądają bardzo efektownie. Czy to znaczy, że każdy, kto publikuje na swoim profilu mniej lub bardziej artystyczne zdjęcia ze swojego życia, jest fotografem i artystą?

Podczas seminarium studenci sprawdzą, czym różni się tradycyjna fotografia od współczesnej. Poznają jej podstawy i zbadają, jak wygląda świat obserwowany przez ekrany smartfonów i czy jest on taki sam, jak ten widziany przez obiektyw aparatu fotograficznego. Uczestnicy zajęć nauczą się też opowiadać historie za pomocą fotoreportażu. Zwieńczeniem cyklu seminariów będzie wystawa prac.

Do uczestnictwa w zajęciach wymagane jest posiadanie własnego aparatu fotograficznego. Aparat w telefonie komórkowym nie jest wystarczający.

Prowadzący:
Dariusz Baraniok

7. Sztuka i percepcja wzrokowa - sprawdzamy, czy współczesne media nami manipulują

Czy media społecznościowe mogą wpływać na naszą psychikę? Czy wracamy do kultury obrazkowej? I co to właściwie oznacza?

Aktualizacja statusu na Facebooku, sprawdzanie wiadomości w skrzynce pocztowej czy odświeżanie Pinteresta stało się już dla nas naturalnym odruchem - czynnością równie rutynową jak poranna higiena. Co tak naprawdę przyciąga nas do korzystania z sieci i ciągłego przetwarzania informacji? Na ile odpowiadają za to nowe mechanizmy, a na ile procesy percepcyjne funkcjonujące od zawsze w ludzkiej psychice? Czy w estetyce dochodzi do głosu nasze naturalne uposażenie, czy kultura, w której dorastamy?

Podczas cyklu seminariów studenci dowiedzą się, jak działają mechanizmy percepcyjne i jak ich znajomość jest wykorzystywana w marketingu, sztuce i współczesnych mediach. Poznają również niezwykłą krainę złudzeń optycznych, nauczą się rysować bryły niemożliwe i przedstawienia anamorfotyczne.

Prowadzący:
Jan Rusiński

8. Mechanika gier - badamy, dlaczego tak chętnie gramy w gry

Naukowo udowodniono, że ludzie, którzy grają w gry komputerowe, czują się szczęśliwsi, bo są mniej zestresowani, bardziej kreatywni i łatwiej nawiązują kontakty z innymi.

W toku zajęć studenci poznają najważniejsze uwarunkowania psychologiczne i ludologiczne związane z projektowaniem gier komputerowych i konsolowych. Na konkretnych przykładach prześledzą zastosowania najpopularniejszych mechanizmów zwiększających zaangażowanie gracza w rozgrywkę oraz jego chęć powrotu do gry po przerwie. Zastanowią się, od czego zależy sukces lub porażka danego rozwiązania. Studenci wskażą też, które z tych mechanizmów można spotkać poza grami, w tzw. rozwiązaniach grywalizacyjnych. Podczas ostatniego spotkania studenci zaprezentują własne analizy obecnych na rynku gier, oparte na zdobytej podczas seminarium wiedzy, i zaproponują swoje usprawnienia do istniejących już tytułów.

Prowadzący: dr Michał Mijał