Lista specjalizacji na rok 2019/20 - kierunek Mistrz i Uczeń we Wrocławiu


SPECJALIZACJE ARTYSTYCZNE:

1. Projektowanie mody

1. Projektowanie mody - projektujemy, szyjemy, tworzymy

Czy wiesz, że jedna z najdroższych par dżinsów została sprzedana za 60 000 $? Ten słynny model 501 autorstwa Levi Straussa zakupił japoński kolekcjoner. Spodnie pochodzą z 1880 roku i podobno znaleziono je w opuszczonej kopalni, gdyż w przeszłości z tego materiału szyto głównie odzież roboczą.

Cena ubrań i dodatków to bardzo dyskusyjna kwestia. Składają się na nią jakość materiałów, czas włożony w ich stworzenie, koszty transportu, a także (lub przede wszystkim) marka.

Ile trwa powstawanie odzieży od projektu do umieszczenia na sklepowej półce? O co trzeba zadbać przed uruchomieniem maszyny? Który etap szycia jest najtrudniejszy?

Podczas seminariów studenci przejdą przez proces powstawania elementu odzieży – od projektu, przez dobór materiału i tworzenie nadruków, do samodzielnego szycia. Efektem ich pracy będzie własnoręcznie wykonany plecak lub torba. Studenci dowiedzą się również, co łączy wycenę produktu z etyką i odpowiedzialnym biznesem.

SPECJALIZACJE SPOŁECZNO-HUMANISTYCZNE:

1. Fotografia
2. Cyberbullying

1. Fotografia – szukamy śladów przeszłości w mieście

Czy wiesz, że najstarsze znalezione zdjęcie Wrocławia ma około 170 lat? Wykonane zostało w technice dagerotypii i odkryto je w archiwum muzeum w Monachium. Przedstawia północną ścianę Placu Solnego w latach 1839 - 1846.

Wrocław niejedno ma imię. Miasto stu mostów, stolica Dolnego Śląska, Breslau… Równie różnorodne są jego oblicza. Kamienice Nadodrza płynnie zmieniają się w nowoczesną zabudowę Wrocławskiego Parku Przemysłowego, w Rynku cegła i dachówka sąsiadują ze stalą i szkłem. Dawny Wrocław możemy dziś podziwiać na archiwalnych pocztówkach i zdjęciach, ale również wiele miejsc ciągle przypomina miasto minionej epoki.

Jak wyjątkowy klimat ująć na fotografii? Które części Wrocławia są najstarsze? Czy można pokazać historię na nowoczesnych zdjęciach?

W ramach specjalizacji studenci poszukają śladów przeszłości w przestrzeni miasta. Dowiedzą się wiele o historii stolicy Dolnego Śląska i poznają specyfikę poszczególnych dzielnic. Następnie spróbują uchwycić ducha miasta podczas pleneru fotograficznego. Efekty projektu zostaną zaprezentowane na wystawie prac fotograficznych, w jednej z wrocławskich przestrzeni artystycznych.

UWAGA! Specjalizacja dla osób posiadających aparat cyfrowy (aparat w smartfonie nie jest wystarczający).

2. Cyberbullying - poznajemy zasady sovoir-vivre w nowych mediach

Czy wiesz, że ponad 70% nastolatków ma profil na portalu społecznościowym, a więcej niż 80% codziennie łączy się z siecią przez smartfona?

Internet to wynalazek, który bez wątpienia ma największy wpływ na kształt świata w XXI wieku. Wykorzystujemy go w każdej dziedzinie życia - do komunikacji w pracy i szkole, robienia zakupów, poszukiwania informacji czy rozrywki. Konwersacje on-line różnią się jednak znacznie od tych prowadzonych “w realu”. Najczęściej nie ogranicza ich czas bądź dystans dzielący rozmówców. Z drugiej jednak strony, niezależnie od ilości wykorzystanych emotikonów, trudno jest nam w pełni odczytać emocje czy reakcje rozmówcy.

Co to jest cyberbullying? Co dzieje się, kiedy odrzucam czyjeś zaproszenie do znajomych? Jak reagować, kiedy widzę oznaki przemocy w sieci?

Podczas zajęć studenci sprawdzą, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystać z nowych mediów. Spróbują zrozumieć mechanizmy przemocy w sieci, przyjmując różne perspektywy: oprawcy, świadka i ofiary. Dowiedzą się również, jak zareagować, gdy doświadczą cyberbullyingu – przemocy stosowanej poprzez nowe media. Efektem realizowanego projektu będzie kampania społeczna, wykonana dzięki nowoczesnym narzędziom online.

SPECJALIZACJE TECHNICZNE/TECHNOLOGICZNE:

1. Planowanie przestrzenne
2. Robotyka
3. Grafika 3D

1. Planowanie przestrzenne - wypełniamy pustkę w mieście

Czy wiesz, że do 2030 roku Wrocław może stać się trzecim - po Warszawie i Krakowie - najliczniej zaludnionym polskim miastem?

Studia, praca, lepsze perspektywy życiowe - to najczęstsze powody, które przyciągają nowych mieszkańców do stolicy Dolnego Śląska. Łącznie z osobami przyjezdnymi, w naszym mieście może przebywać nawet 800 tysięcy osób. Niezależnie od tego, jak długo i w jakim celu planują zostać we Wrocławiu, mają swoje potrzeby: pójść na zakupy, wysłać dzieci do szkoły, popływać na basenie czy pobiegać w parku.

Jak dobrze zaprojektować miasto, aby funkcjonowało jak jeden spójny organizm? Kto zajmuje się planowaniem i ulepszaniem przestrzeni miejskiej, by służyła wszystkim?

Podczas spotkań seminaryjnych studenci przekonają się, czym jest urbanistyka. Odkryją, w jaki sposób zaplanować miasto, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców, chronić środowisko naturalne oraz jego architekturę i krajobraz. Dowiedzą się także, czym jest ład przestrzennym oraz do czego służy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Efektem realizowanego projektu będzie rzeczywista koncepcja zagospodarowania wybranego terenu we Wrocławiu, która odpowie na oczekiwania okolicznej społeczności.

2. Robotyka - angażujemy elektronikę, by pomóc niewidomym

Czy wiesz, że tyfloinformatyka to dziedzina, która polega na tworzeniu rozwiązań informatycznych dla niewidomych i niedowidzących?

Przypomnijcie sobie wszystkie czynności, jakie wykonujecie o poranku - ubieracie się, jecie śniadanie, myjecie zęby, przemieszczacie się do szkoły. A teraz wyobraźcie sobie, że wykonujecie wszystko z zamkniętymi oczami. Nagle zrobienie herbaty, dopasowanie koszulki do spodni czy wybranie odpowiedniej linii tramwajowej stają się o wiele trudniejsze. Dla niewidomych poruszanie się w przestrzeni miejskiej, samodzielne robienie zakupów czy korzystanie z komunikacji miejskiej to codzienne wyzwania. Często niezbędna jest pomoc asystenta, a przecież każdy z nas lubi być samodzielny.

Jak urządzenia mogą pomóc radzić sobie z tymi trudnościami? Czy technika może zastąpić nam zmysły?

W trakcie zajęć studenci połączą swoje siły, by pracować w zespołach nad nowoczesnym, kompletnym rozwiązaniem, wspomagającym osoby niewidome. Celem będzie skonstruowanie urządzenia, które ułatwi im poruszanie się i omijanie przeszkód - elektroniki ubieralnej (wearables). Studenci nie tylko poznają obecne trendy robotyki. Spróbują również, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności ułatwić życie osobom niewidomym i niedowidzącym.

3. Grafika 3D - tworzymy komputerowe efekty specjalne

Czy wiesz, że pierwsze zastosowanie efektów specjalnych pojawia się w filmie braci Lumiere - wynalazców kinematografu? Ściana, która w jednej scenie zawaliła się na ziemię, w drugiej w magiczny sposób podniosła się z powrotem. Zastosowanie prostego zabiegu – puszczenia taśmy filmowej od tyłu - sprawiło, że powstał efekt, niemożliwy do uzyskania w teatrze czy malarstwie.

Kino od początku istnienia miało być atrakcją dla widza. Już w 1902 roku Georgesowi Meliesowi – francuskiemu reżyserowi i „czarodziejowi ekranu” – udało się zrealizować pierwszy film fantastyczny. Jego „Podróż na księżyc” pełna jest trików i wizualnych zabaw z widzem, które czerpią z teatru i sztuki cyrkowej. Rozwój technologii spowodował, że efekty specjalne wykorzystywane w filmie i różne zabiegi zmieniające obraz, stawały się coraz bardziej zaawansowane i precyzyjne. Efekty materialne, czyli „practical effects”, są dziś wzbogacane o te wirtualne, czyli „computer generated imagery – CGI”.

Jakie sposoby i narzędzia są używane do tworzenia filmowych efektów specjalnych? Czy dzisiejsze kino może sobie bez nich poradzić? Czy program komputerowy może zastąpić plan filmowy?

Podczas zajęć studenci dowiedzą się, jakie efekty specjalne można uzyskać w warunkach domowych. Poznają historię ich zastosowania w kinie, by następnie podjąć wyzwanie stworzenia własnego wykreowanego świata. Uczestnicy zapoznają się z programem Autodesk Maya, w którym będą tworzyć różnego rodzaju elementy wirtualnej scenografii, takie jak drzewa, skały, woda, ogień czy pioruny i łączyć je z nakręconym materiałem video. Efektem ich pracy będą krótkie formy filmowe, które wykonają w zespołach lub indywidualnie.

SPECJALIZACJE PRZYRODNICZE:

1. Antropologia sądowa
2. Chemia

1. Antropologia sądowa - odkrywamy historię, zapisaną w kościach

Czy wiesz, że w ludzkiej dłoni znajduje się aż 27 kości? Natomiast fragmenty najstarszego w Polsce szkieletu znaleziono w Jaskini Ciemnej w Ojcowskim Parku Narodowym. Były to liczące ponad 100 tysięcy lat dwie kości dłoni neandertalskiego dziecka, nie większe niż ziarnko grochu.

Szczątki kostne skrywają wiele tajemnic. Powiedzą nam, jakiej płci był dany osobnik i ile lat miał w chwili śmierci. Zdradzą informacje na temat przebytych chorób, diety, środowiska życia i pomogą lepiej zrozumieć, kim był ten człowiek sprzed setek lat. Jak wygląda praca z materiałem kostnym? Co jeszcze mogą nam powiedzieć ludzkie szczątki? Kto zajmuje się ich badaniem?

Podczas seminariów studenci poznają tajniki pracy antropologa. Wcielą się w role detektywów, których zadaniem będzie analiza cech osobnika na podstawie jego szczątków kostnych. Poznają dokładnie budowę ludzkiego szkieletu oraz dowiedzą się, w jaki sposób można badać kości (identyfikować płeć, wiek, czy przyżyciową wysokość ciała). Wielkim finałem zajęć będzie przygotowanie ekspertyzy antropologicznej i rozwiązanie zagadki kryminalistycznej – sekretu ukrytego w kościach.

2. Chemia – analizujemy skład chemii gospodarczej

Czy wiesz, że banany szybciej dojrzewają, kiedy przechowuje się je razem z jabłkami? Wydzielają wtedy gaz etylenowy, który wspiera rozwój innych owoców znajdujących się w ich otoczeniu.

Gotowanie, pieczenie, sprzątanie – podczas tych domowych czynności zachodzi mnóstwo reakcji chemicznych. Współczesny rynek proponuje nam rozmaite środki i detergenty, które mają ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków. Jednak wiele pokrewnych im substancji znajdziemy także w naturalnej formie.

Jakich konkretnie związków chemicznych używamy w kuchni czy łazience? Czy chemia gospodarcza może nam zaszkodzić? Które z dostępnych w drogeriach środków możemy zastąpić naturalnymi mieszankami?

Podczas zajęć, w warunkach laboratoryjnych, zbadamy substancje, które otaczają nas na co dzień. Przyjrzymy się bliżej cukrom, tłuszczom i białkom, by dokładniej poznać te najbardziej powszechne związki. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy otrzymane przemysłowo wersje tych produktów mają takie same właściwości, jak ich naturalne odpowiedniki.