Lista specjalizacji w semestrze wiosennym w roku akademickim 2018/19 - kierunek Nauka do kwadratu we Wrocławiu


Każdego roku niedożywienie jest przyczyną śmierci ponad 5 milionów 600 tysięcy dzieci na świecie. W tym samym czasie szacuje się, że corocznie marnujemy się ponad 1/3 wyprodukowanej żywności. Skąd więc biorą się głód i ubóstwo oraz jak możemy im przeciwdziałać? Jaką rolę w poszukiwaniu rozwiązań dla rzeczywistych problemów odgrywa nauka? Studenci w drugim semestrze zdobędą konkretną wiedzę i narzędzia pozwalające im walczyć z głodem zarówno lokalnie, jak i na świecie.

Poniżej proponujemy następujące specjalizacje w semestrze wiosennym:

1. Reportaż
2. Game design
3. Edukacja globalna
4. Inżynieria genetyczna
5. Technologia żywności

1. Reportaż - pokazujemy, jak głód i ubóstwo wpływają na ludzkie losy (Dziennikarstwo)

Według Ryszarda Kapuścińskiego bycie reporterem jest rodzajem powołania. Twórców reportażu łączy ogromna ciekawość świata i wrodzona potrzeba zadawania pytań oraz zrozumienia tego, co ich otacza. Ale czym jest reportaż? Przewrotnie nazywany bękartem literatury pięknej i brukowej popołudniówki, reportaż jest typowym gatunkiem, który w literackiej formie opowiada o prawdziwych wydarzeniach.

Jaką funkcję pełni reportaż w kontekście globalnych wyzwań zmieniającego się świata? Jak reportaż może wpływać na zwiększanie świadomości ludzi? W trakcie specjalizacji studenci wezmą udział w całym procesie tworzenia historii nonfiction - od researchu, wywiadów i spotkania z bohaterem, aż po pracę z tekstem i językiem.

Efektem pracy studentów będą reportaże na tematy związane z głodem i ubóstwem.

Prowadzący: Kamil Bałuk

2. Game design - programujemy grę edukacyjną
(IT / Nowe technologie)

Polska Akcja Humanitarna stworzyła grę strategiczną, której celem jest pokazanie, jak brak łatwego dostępu do wody utrudnia wyżywienie się i zachowanie zdrowia całych rodzin, a także uniemożliwia edukację dzieci i młodzieży. “Studnia w Sudanie Południowym” jest przykładem serious game - nowej koncepcji, która łączy dobrą zabawę z edukacją i pracą nad rozwiązywaniem ważnych globalnych problemów.

Studenci w trakcie trwania seminarium przeprowadzą projekt badawczy, podczas którego zgłębią tematykę głodu i ubóstwa na świecie. Wcielą się w role projektantów i programistów zaangażowanych społecznie. Ponadto zaprojektują i zaprogramują grę edukacyjną.

Uczestnicy zajęć poznają program Unity - narzędzie do tworzenia gier komputerowych. Efektem ich pracy będzie edukacyjna gra komputerowa poruszająca tematykę głodu i ubóstwa.

Prowadząca: mgr Anna Mizerska

3. Edukacja globalna - sprawdzamy, co mają wspólnego dżinsy z głodem na świecie
(Edukacja globalna)

Około 75% ludności świata żyje w krajach ubogich, zwanych również państwami globalnego Południa. Oznacza to, że większość mieszkańców Ziemi ma na przeżycie mniej niż 2,5 dolara dziennie. Jak wyglądają zależności pomiędzy krajami globalnej Północy, do której zalicza się także Polska, a globalnego Południa?

Podczas seminariów studenci zbadają, jak nasze codzienne decyzje zakupowe wpływają na poziom głodu i ubóstwa w krajach takich jak Indie, Etiopia czy Sudan Południowy. Przeanalizują sytuację i zależności ekonomiczne na świecie oraz przeprowadzą wywiady kombinowane.

Efektem projektu badawczego będą infografiki przedstawiające zależności pomiędzy głodem i ubóstwem a codziennymi decyzjami zakupowymi oraz mapy etycznych zakupów Wrocławia.

Prowadząca: Magdalena Szymańska, Aleksandra Stachura, Fundacja Go&Act

4. Inżynieria genetyczna - sprawdzamy, czy GMO może rozwiązać problem głodu na świecie
(Inżynieria genetyczna)

Przejście na osiadły tryb życia, a także prowadzenie świadomej uprawy roślin spowodowały, że ludzie, w celu zwiększenia uzyskiwanych plonów oraz otrzymywania lepszych, większych i bardziej soczystych owoców oraz warzyw, zaczęli stosować naturalne metody selekcji gatunkowej oraz krzyżówki genetyczne. Współczesna biotechnologia, wykorzystując narzędzia inżynierii genetycznej pozwala na dużo bardziej precyzyjne działanie we wnętrzu cząsteczek i atomów oraz modyfikacje konkretnych genów.

Co to jest żywność GM i czy jest bezpieczna? Jakie rośliny są najczęściej modyfikowane i czy wiemy, co tak naprawdę jemy na co dzień? Czy modyfikacje genetyczne roślin pomogą rozwiązać problem głodu na świecie?

Studenci podczas specjalizacji w laboratorium biologii molekularnej wykonają izolację kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA) z roślin genetycznie modyfikowanych oraz z żywności, a następnie zastosują nowoczesne analizy molekularne pozwalające na jednoznaczne wykrycie modyfikacji oraz zafałszowań żywności poprzez analizę DNA.

Efektem pracy badawczej będzie raport wyników z analiz i testów laboratoryjnych.

Prowadzące: dr hab. Magdalena Wróbel-Kwiatkowska, dr Anna Dąbrowska

5. Technologia żywności - analizujemy wybrane składniki produktów spożywczych
(Technologia żywności)

W Polsce spożywamy średnio 3300 kalorii dziennie. W krajach globalnego Południa ta wartość często nie przekracza 2000 kalorii. W efekcie ponad 11% ludzkości wciąż cierpi na niedożywienie i głód oraz związane z tym konsekwencje osłabienia organizmu, chorób i niedoborów witamin.

Jakość i dostęp do pożywienia także wpływają na sytuację społeczną i gospodarczą na świecie. Poszczególne produkty spożywcze często zawierają zróżnicowane wartości składników odżywczych (witamin, soli czy minerałów), w zależności od producenta czy kraju pochodzenia. Pomidory czy papryki mogą różnić się składnikami odżywczymi ze względu na region uprawy, a mąki czy makarony w zależności od producenta zawierają różne ilości glutenu czy węglowodanów. Dlaczego tak jest? Jak sprawdzić, co tak naprawdę znajduje się w tym, co jemy?

Podczas seminariów studenci przeprowadzą cykl analiz laboratoryjnych produktów spożywczych w celu sprawdzenia wybranych parametrów. W swoich badaniach wykorzystają klasyczne metody chemiczne oraz fizykochemiczne. Efektem pracy badawczej będzie mapa wartości odżywczych produktów spożywczych oraz projekt przykładowego produktu zaspokajającego podstawowe potrzeby żywieniowe człowieka.

Prowadząca: dr Agnieszka Piekara